høst 2008:    ARK-2017 Prosjektkurs i arkeologi - 10 stp

ARK-2017 Prosjektkurs i arkeologi - 10 stp
Emnet administreres av
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Emnetype
Teoretisk.
Innhold
Formulering og gjennomføring av et forskningsprosjekt valgt av studenten i samarbeid med en veileder. Prosjektet kan omhandle temaer i kulturhistorie, teorie, metode, formidling eller forvaltning. Det endelig produktet er en oppgave som viser studentens evne til problemformulering og drøfting av forskningsrelaterte problemstillinger. Studenten kan velge tema slik at det kan være en forberedelse av det videre studiet på mastergrad. Gjennomført prosjektkurs er en forutsetning for opptak til mastergraden i arkeologi. Seminarer i teori og metode knyttes opp mot prosjektkurset.
Mål
Tas i avsluttende semester i bachelorprogrammet. Kurset er nødvendig for opptak til mastergrad i arkeologi.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisningsform
Forelesninger.
Eksamensform
Arbeidskrav: Innleveringer avtales ved semesterstart. Karaktergivende eksamen består av hjemmeoppgave på 15 sider. Tema for oppgaven velges i samråd med faglærer. Karakterer fra A- E for bestått og F for ikke bestått. Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.
Pensum
Solli, B. & Hood B. 2001: Hovedfagsoppgaven - veien til den gyldne graveskje. Stensilserie B nr. 62. UiTø. 29 s.

RELEVANT LITTERATUR OM Å SKRIVE OPPGAVER:
Botha, Harald & Indra Øverland 2003. Masteroppgaven. Kort og godt. Unipub Forlag.

Furseth, Inger & E. L. Everett 1997. Hovedoppgaven : hvordan begynne - og fullføre. Tano Aschehoug, Oslo.

Førland, Tor Egil 1996. Drøft. Lærebok i oppgaveskriving. Ad Notam Gyldendal, Oslo.

Garsjø, Olav 2002. Veier til god eksamen : om studiemetodikk, oppgaveskriving, eksamen og sensurering. 2. utgave. Cappelen Akademisk Forlag, Oslo.

Hegelund, Signe 2000. Akademisk argumentasjon - skriv overbevisende opgaver på de videregående uddannelser. Samfundslitteratur, København.

Jørgensen, Harald. 1992. Hovedoppgaven. Skikk og bruk i oppgavearbeidet. Novus, Oslo.

Jørgensen, Peter Stray & Lotte Rienecker 1999. Specielt om specialer. Hovedsagelig om hovedopgaver. Koncentreret om kandidatafhandlinger. Samfundslitteratur, København.

Pettersen, Tove 1996. Skriv. Fra ide til fagoppgave. Ad Notam Gyldendal, Oslo.

Rienecker, Lotte 1996. Tekster til tiden - undgå skriveblokkeringer. 2.utgave. Dansk psykologisk forlag, København.

Rienecker, Lotte 2001. Problemformulering på de samfundsvidenskabelige uddannelser. Samfundslitteratur, København.

Rieniecker Lotte & Peter Stray Jørgensen 2001. Den gode opgave - opgaveskrivning på videregående uddannelser. 2. udgave. Samfundslitteratur, København.

Rognsaa, Aage 2003. Prosjektoppgaven. Krav til utforming. 426 tips, råd og regler. 2.utgave. Universitetsforlaget, Oslo.

Stene, Morten 2003. Vitenskapelig forfatterskap : hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. Kolle forlag, Oslo.

Stordalen, Jørn & Ingeborg Støren 2004. Bare skriv! Praktisk veiledning i oppgaveskriving. Cappelen Akademisk Forlag. Oslo.

Widerberg, Karin 2004. Oppgaveskriving. Veien til lystbetont skriving og gode rutiner. 2.utgave. Universitetsforlaget, Oslo.






Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ARK-2017