høst
2022
PED-2017 Veiledning - 10 stp
Innhold
Emnet omhandler veiledning som fagfelt og praksis i ulike kontekster, og inkluderer betegnelser som rådgivning, mentoring, coaching o.a. Emnet fokuserer på tre sentrale områder som er relevant for å kunne drive veiledning:
- Veiledning som begrep, praksis, fag- og forskningsfelt
- Kommunikasjonsferdigheter i veiledning og veiledningsmodeller
- Teori om kommunikasjon, relasjoner og læring i veiledning
- Videoobservasjon av veiledning
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Kunnskap om veiledning som praksis- og fagfelt
- Kjennskap til kommunikasjonsferdigheter i veiledning samt ulike veiledningsmodeller, og noe mer inngående kunnskap om enkelte veiledningsmodeller
- Kunnskap om teoretiske perspektiver på kommunikasjon, relasjoner og læring i veiledning
Ferdigheter
Studenten kan:
- Anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og begrunne måten en kommuniserer på.
- Anvende enkelte veiledningsmodeller, og kunne reflektere over bruken av modeller.
- Reflektere over veiledningssamtaler i lys av teoretiske perspektiver på veiledning
Kompetanse
Studenten skal være kompetent til å gjennomføre veiledningssamtaler på et grunnleggende nivå, og skal være grunnleggende kompetent til å forholde seg analytisk, kritisk og utviklingsrettet til veiledning og litteratur om veiledning.
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 28.11.2022 09:00 (Utlevering) 05.12.2022 13:00 (Innlevering) |
1 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Øvingsseminar | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Studentene skal gjennomføre et øvingsseminar i grupper der studentene veileder hverandre, med fokus på kommunikasjonsferdigheter i veiledning og anvendelse av veiledningsmodeller, og gir hverandre respons på veiledningen. Det tas videoopptak av veiledningen. Hver enkelt student skriver en oppgave (3-5 sider) om sine erfaringer fra øvelsesseminaret og eventuelt andre øvelser, relatert til teori. Studentene gir hverandre tilbakemelding på oppgaven, og i tillegg gir de hverandre respons på tilbakemeldingen.- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-2017
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet