høst
2020
ERN-2001 Grunnleggende epidemiologi, statistikk og kostvurderingsmetoder - 15 stp
Innhold
Studentene skal lære grunnleggende prinsipper i epidemiologi og statistikk med spesielt fokus på metoder brukt i ernæringsepidemiologi og kostholdsforskning. Studentene vil få kunnskap om ulike epidemiologiske studiedesign, ulike effektmål i epidemiologiske studier, sentrale statistiske metoder, feilkilder i epidemiologien og mulige konsekvenser av disse. Videre skal de lære ulike måter å samle inn kostholdsopplysninger på, samt fordeler og ulemper ved disse. Studentene får også trening i kunnskapshåndtering og kritisk vurdering av motstridende funn fra ernæringsepidemiologisk forskning. Kurset tar også for seg implementering av epidemiologi i et folkehelseprosjekt.Hva lærer du
Etter avsluttet emne skal studentene kunne:
Kunnskaper
- forklare epidemiologiens betydning for kunnskapsgrunnlaget i forebygging og klinikk.
- forklare formålet med forskjellige epidemiologiske studiedesign og grunngi fordeler og ulemper ved de enkelte.
- beskrive ulike effektmål i epidemiologiske studier.
- gjøre rede for feilkilder i epidemiologien (målefeil, seleksjonsfeil, konfundering), og mulige konsekvenser av disse.
- forklare begrepet kausalitet (årsakssammenheng) og kjenne til kausalitetskriterier.
- gjøre rede for ulike statistiske regresjonsmetoder som brukes i epidemiologiske undersøkelser.
- kjenne til begrepet «kunnskapsbasert praksis» og gjøre rede for hva det betyr.
- forklare formålet med kvalitative intervju, og redegjøre for grunnleggende prinsipper for formulering av spørsmål til et kvalitativt intervju.
- beskrive ulike helseregistre i Norge.
- beskrive metoder for å skaffe informasjon om kostinntak på gruppe- og individnivå og vurdere hvilken type informasjon de forskjellige metodene bidrar med.
- diskutere fordeler og ulemper ved bruk av spørreskjema, kostholdsintervju, kostregistrering og biomarkører og vurdere de ulike metodene opp mot hverandre i en gitt situasjon.
- forklare begrepene validitet og reproduserbarhet av kostholdsdata og beskrive hvordan man kan måle validiteten og reproduserbarheten av en kostholdsundersøkelsesmetode.
- forklare hva matvaretabellen er og hvordan den er bygget opp.
- beskrive oppbygningen av en vitenskapelig artikkel.
- forklare prinsippene for meta-analyser og systematiske litteraturoversikter.
- beskrive evidensgrunnlaget for de nasjonale kostrådene for friske personer.
- kjenne til hvordan en utvikler, gjennomfører og evaluerer teori- og evidensbaserte intervensjoner for å fremme god helse og forebygge sykdom gjennom å endre drikke- /spiseatferd i befolkningen.
- beskrive tillatelser og andre formelle godkjenninger for å kunne drive med forskning.
Ferdigheter
- gjenkjenne ulike epidemiologiske studiedesign.
- beregne og tolke mål for sykdomsfrekvens, risiko og forebyggingspotensiale.
- utføre aldersjustering av epidemiologiske data.
- beregne og tolke mål på nytteverdien av diagnostiske tester.
- velge riktig statistisk metode for å undersøke sammenheng mellom eksponering og utfall i en epidemiologisk undersøkelse.
- anvende uni- og multivariable statistiske metoder ved bruk av statistikkprogram.
- bruke grunnleggende prinsipper for formulering av spørsmål i et spørreskjema.
- utføre kostholdsintervju for innsamling av kostdata.
- bearbeide kostdata og kunne beregne næringsinntak utfra matfrekvensskjema, kostholdsintervju og kostregistrering.
- utføre enkel energijustering av kostholdsdata.
- anvende kostholdsplanleggeren, dietistnett og matvaretabellen til å innhente og beregne informasjon om næringsinntak.
- vurdere ulike friske personers kosthold utfra de nasjonale kostrådene og foreslå tiltak i tråd med de matvarebaserte kostrådene.
- formulere et forskningsspørsmål innenfor ernæring, referere relevant litteratur og presentere en kort prosjektplan.
- lese og tolke kritisk ernæringsepidemiologisk artikkel.
- analysere og forholde seg kritisk til ernæringsfaglige problemstillinger og trender i media, og vurdere disse opp mot kunnskapsbasert ernæringsarbeid.
Generell kompetanse
- reflektere kritisk omkring egen og andres forskning innenfor ernæringsepidemiologi og kostholdsforskning.
- gjennomføre et avgrenset ernæringsepidemiologisk prosjekt.
- skrive en vitenskapelig prosjektbeskrivelse/rapport og referere relevant litteratur.
- kommunisere forskningsgrunnlaget for de offisielle kostholdsrådene.
- tilegne seg ny kunnskap innenfor ernæring
- reflektere over egne ferdigheter og formulere egne læringsmål/utfordringer
Det henvises også til læringsutbytte for langsgående temaer i Vitenskapelig og Profesjonell kompetanse i ernæring.
Undervisning
- Forelesninger
- Kollokviegrupper
- Mentorgrupper
- Seminar
- Studiebesøk
- Kjøkkenlab
Praksis: Det er ikke noen tradisjonell praksis på dette emnet, men arbeidet med "nutritionDay" vil gi praksis i screening, innsamling og bearbeiding av data.
Undervisningsspråket er i utgangspunktet norsk, men det kan bli aktuelt med forelesninger på andre skandinaviske språk, eller engelsk.
Eksamen
Arbeidskrav:
- Delta i mentorgruppe
- Delta i studiebesøk og gjesteforelesninger
- Deltakelse på nutritionDay inkludert påfølgende datapunching
- Deltakelse på mikroforedrag
- Gjennomføre veid kostregistrering i 3 dager og levere inn næringsberegnet kostregistrering.
- Fylle ut matfrekvensskjema to ganger
- Gjennomføre 24 timer kostholdsintervju av medstudent. Næringsberegne og og levere inn resultatet.
- Godkjent rapport fra kjøkkenlab.
- Godkjente modultest/innleveringsoppgaver i epidemiologi/statistikk.
- Delta på planlegging og gjennomføring av ernæringsrelatert prosjektoppgave. Godkjent prosjektrapport.
Eksamen:
5 timers skriftlig skoleeksamen som bedømmes med karakterene A-F, der F er ikke bestått. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen: Avholdes i starten av påfølgende semester for dem som ikke besto eksamen. Utsatt eksamen arrangeres samtidig med kontinuasjonseksamen i tilfeller hvor studenten har levert gyldig legeattest til ordinær prøve.
Eksamensspråket er norsk, eventuelt dansk eller svensk for de som ønsker det.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: ERN-2001
- Ansvarlig enhet
- Institutt for samfunnsmedisin
- Kontaktpersoner
-
Charlotta Rylander
Professor i epidemiologi, nestleder utdanning
+4777644831
charlotta.rylander@uit.no -
- Tidligere år og semester for dette emnet