høst 2020
PED-2016 Læring, endring og omstilling - 10 stp

Emnetype

Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk. Kan tas som valgemne i bachelor i spesialpedagogikk.

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3016 Læring, endring og omstilling 10 stp

Innhold

I emnet gis en innføring i feltet endring og omstilling i organisasjoner ut fra et pedagogisk perspektiv. Temaene man vil gå igjennom er:

  • Endring og omstilling i et norsk historisk perspektiv
  • Ledelse i endring og omstilling
  • Læring på arbeidsplassen - erfaringslæring, livslang læring og aksjonslæring
  • Aktivitetsteori
  • Organisasjonslæring
  • Innføring i sosialpsykologiske teorier om endring og omstilling
  • Mesterlære
  • Empowerment og selvledelse
  • E- læring og e-veiledning i organisasjoner


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • Kunnskap om teoretiske perspektiver på læring, endring og omstilling
  • Kunnskap om læring, endring og omstilling i et norsk historisk perspektiv
  • Kunnskap om menneskelige læringsprosesser i endringsarbeid
  • kunnskap om prosesser som fremmer medarbeiderdrevene læringsprosesser i organisasjoner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Kan analysere faglige problemstillinger om læring, endring og omstilling
  • Kan anvende teoretiske perspektiver i evaluering av læring, endrings og omstillingsarbeid i organisasjoner
  • Kan bruke teori for å planlegge lærings, endrings og omstillingsprosesser i organisasjoner.

Kompetanse

  • behersker uttrykksformer på fagområdet ledelse og endring. 
  • Kan anvende teoretiske og praktiske kunnskaper om læring, endring og omstillingsarbeid i organisasjoner
  • kan formidle selvstendig arbeid innenfor læring, endring og omstilling
  • Har pedagogiske perspektiv om læring, endring og omstilling i organisasjoner


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer. Totalt omfang på om lag 40 timer.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Skriftlig oppgave på 2 sider om læring i arbeidsplassen. Studentene kommenterer hverandres arbeid.
  • Beskriv en organisasjons endrings- og omstillingshistorie og analyser dette ut fra pensumslitteratur. Omfang cirka 2 sider. Studentene kommenterer hverandres arbeid.
  • Ta utgangspunkt i det andre arbeidskravet. Skissér en strategi for videre endring og omstilling. Begrunn strategien ut fra pensum. Omfang cirka 2 sider. Studentene kommenterer hverandres arbeid.

Eksamen er skriftlig og består av en tekst på om lag 10 sider, cirka 3500 ord.

Ta utgangspunkt i de dokumentene du har i fra arbeidsoppgavene 1 til 3. Bearbeid disse til en helhet  gjennom å:

  • Tilknytte litteratur og teori og eventuelt nasjonale og lokale styringsdokument
  • Strukturer teksten ut fra fem hovedområder
    • Innledning og problemstilling
    • Litteratur og teoridel
    • Et case med analyse
    • Skisser et videre endrings og omstillingsarbeid med utfordringer.
    • Drøfting

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-2016
  • Tidligere år og semester for dette emnet