Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2020
PED-2016 Læring, endring og omstilling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk. Kan tas som valgemne i bachelor i spesialpedagogikk.
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Innhold
I emnet gis en innføring i feltet endring og omstilling i organisasjoner ut fra et pedagogisk perspektiv. Temaene man vil gå igjennom er:
- Endring og omstilling i et norsk historisk perspektiv
- Ledelse i endring og omstilling
- Læring på arbeidsplassen - erfaringslæring, livslang læring og aksjonslæring
- Aktivitetsteori
- Organisasjonslæring
- Innføring i sosialpsykologiske teorier om endring og omstilling
- Mesterlære
- Empowerment og selvledelse
- E- læring og e-veiledning i organisasjoner
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Kunnskap om teoretiske perspektiver på læring, endring og omstilling
- Kunnskap om læring, endring og omstilling i et norsk historisk perspektiv
- Kunnskap om menneskelige læringsprosesser i endringsarbeid
- kunnskap om prosesser som fremmer medarbeiderdrevene læringsprosesser i organisasjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- Kan analysere faglige problemstillinger om læring, endring og omstilling
- Kan anvende teoretiske perspektiver i evaluering av læring, endrings og omstillingsarbeid i organisasjoner
- Kan bruke teori for å planlegge lærings, endrings og omstillingsprosesser i organisasjoner.
Kompetanse
- behersker uttrykksformer på fagområdet ledelse og endring.
- Kan anvende teoretiske og praktiske kunnskaper om læring, endring og omstillingsarbeid i organisasjoner
- kan formidle selvstendig arbeid innenfor læring, endring og omstilling
- Har pedagogiske perspektiv om læring, endring og omstilling i organisasjoner
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Skriftlig oppgave på 2 sider om læring i arbeidsplassen. Studentene kommenterer hverandres arbeid.
- Beskriv en organisasjons endrings- og omstillingshistorie og analyser dette ut fra pensumslitteratur. Omfang cirka 2 sider. Studentene kommenterer hverandres arbeid.
- Ta utgangspunkt i det andre arbeidskravet. Skissér en strategi for videre endring og omstilling. Begrunn strategien ut fra pensum. Omfang cirka 2 sider. Studentene kommenterer hverandres arbeid.
Eksamen er skriftlig og består av en tekst på om lag 10 sider, cirka 3500 ord.
Ta utgangspunkt i de dokumentene du har i fra arbeidsoppgavene 1 til 3. Bearbeid disse til en helhet gjennom å:
- Tilknytte litteratur og teori og eventuelt nasjonale og lokale styringsdokument
- Strukturer teksten ut fra fem hovedområder
- Innledning og problemstilling
- Litteratur og teoridel
- Et case med analyse
- Skisser et videre endrings og omstillingsarbeid med utfordringer.
- Drøfting
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.