vår 2020

ERN-2007 Praksis - 5 stp

Sist endret: 14.11.2019

Ansvarlig fakultet

Det helsevitenskapelige fakultet

Studiested

Tromsø |

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på bachelor i ernæring og kan ikke tas som enkeltemne

Obligatorisk forkunnskapskrav

BIO-1601 Innføring i mikrobiologi, ERN-1000 Ernæring, individ og samfunn, ERN-2000 Humanfysiologi del 1, ERN-2001 Grunnleggende epidemiologi, statistikk og kostvurderingsmetoder , ERN-2002 Humanfysiologi del 2, ERN-2003 Immunologi, farmakologi, epigenetikk og mikrobiologi, ERN-2004 Ernæring, makro- og mikronæringsstoffer, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, HEL-0700 Felleskurs Helsefakultetet, MBI-1002 Celle- og molekylærbiologi, MBI-2001 Biokjemi

Innhold

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om hvordan det arbeides med ernæring på arenaer som omfatter forebyggende helsetjenester, rehabilitering og frisklivstilbud. 

Anbefalte forkunnskaper

ERN-2005 Matvarekunnskap og matvaretrygghet, ERN-2006 Ernæring, helse og sykdom 1

Hva lærer du

Etter avsluttet emne skal studentene kunne følgende:

Kunnskaper

  • Forklare begrepet forebyggende helsetjenester
  • Forklare begrepet rehabilitering og redegjøre for forskjellen på rehabilitering og habilitering
  • Forklare begrepet frisklivstilbud
  • Redegjøre for hvilken rolle ernæring har innen virksomheter som tilbyr forebyggende helsetjenester, rehabilitering og frisklivstilbud
  • Forstå viktigheten av god dokumentasjon (journalføring etc.) for godt behandlingsresultat, samhandling og forskning
  • Beskrive behandlingsforløp for enkelte pasientgrupper
  • Beskrive utrednings- og behandlingsstrategier for enkle, kliniske problemstillinger, inkludert kjenne til bruk av diagnosesystem 

Ferdigheter

  • Vurdere en kostanamnese i forhold til de nasjonale kostråds- og næringsstoffanbefalingene, og iverksette ernæringstiltak som kan forbedre ernæringsstatus hos individer innen forebyggende helsetjenester, rehabilitering og frisklivstilbud
  • Kommunisere med bruker/pasient og kollegaer ved utredning, diagnose og behandling av enkelte livsstilsykdommer 
  • Reflektere og gi konstruktiv tilbakemelding på hvordan de selv og medstudenter bruker ferdigheter i kommunikasjon i møte med pasienter og medstudenter 
  • Identifisere og reflektere over hvilke faktorer som fremmer og utfordrer god samhandling
  • Anvende de nasjonale kostråds- og næringsstoffanbefalingene i gruppeundervisning 
  • Ta stilling til om ulike utsagn og påstander om kosthold fra ulike aktører er i tråd med de nasjonale kostråds- og næringsstoffanbefalingene 

Generell kompetanse

  • Reflektere over hvordan det arbeides med ernæring på arenaer som omfatter forebyggende helsetjenester, rehabilitering og frisklivstilbud
  • Diskutere og argumentere for de nasjonale kostråds- og næringsstoffanbefalingene i undervisning av individer og grupper innen forebyggende helsetjenester, rehabilitering og frisklivstilbud
  • Reflektere over egne ferdigheter og formulere egne læringsmål/utfordringer
  • Ta ansvar for og reflektere over egen læring, derunder gi og ta imot velbegrunnede og konstruktive tilbakemeldinger, og tilegne seg og presentere fagstoff muntlig og skriftlig på en strukturert måte
  • Diskutere hvordan kost og aktivitet kan inngå i forebygging og behandlingsstrategier for enkle kliniske problemstillinger som en klinisk ernæringsfysiolog vil kunne møte

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Det vil være ulike arbeidsformer: 

  • Forelesninger
  • Seminar
  • Mentorgruppesamling 
  • Praksis på én eller flere arenaer fordelt over to påfølgende uker
  • Skriftlig loggføring av gjennomførte aktiviteter i praksis

Eksamen

Arbeidskrav:

  • Deltakelse på seminar/forelesning før praksis
  • Godkjent deltakelse i praksis, minimum 8 av 10 dager. Fravær utover 2 dager må dokumenteres med legeerklæring, og tapte praksisdager må gjennomføres på nytt så fort det er praktisk mulig
  • Deltakelse og muntlig framlegg på seminar/mentorgruppemøte etter praksis
  • Godkjent logg/refleksjonsnotat over gjennomførte aktiviteter etter avsluttet praksis 

Eksamen: 

Det gjøres en samlet vurdering av studentenes prestasjon i praksis ut fra oppnådd læringsutbytte og gjennomførte arbeidskrav. Arbeidskrav, inkludert oppfylt krav om obligatorisk oppmøte i praksis og ved for- og etterarbeid, må være godkjent. Vurderingsuttrykk for praksisemnet er bestått/ikke bestått vurdert av praksisveileder og emneleder i fellesskap. 

Utsatt- og kontinuasjonseksamen:

Ved ikke bestått praksis, kan ny praksis avlegges ved neste ordinære praksis på samme nivå, dvs. et år senere. Hver student har rett til 2 forsøk på praksis før studieretten kan inndras. Jfr. forskrift for eksamener ved UiT §26. Alle arbeidskrav må også leveres på nytt. 

Timeplan