Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
ERN-2007 Praksis - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter avsluttet emne skal studentene kunne følgende:
Kunnskaper
- Forklare begrepet forebyggende helsetjenester
- Forklare begrepet rehabilitering og redegjøre for forskjellen på rehabilitering og habilitering
- Forklare begrepet frisklivstilbud
- Redegjøre for hvilken rolle ernæring har innen virksomheter som tilbyr forebyggende helsetjenester, rehabilitering og frisklivstilbud
- Forstå viktigheten av god dokumentasjon (journalføring etc.) for godt behandlingsresultat, samhandling og forskning
- Beskrive behandlingsforløp for enkelte pasientgrupper
- Beskrive utrednings- og behandlingsstrategier for enkle, kliniske problemstillinger, inkludert kjenne til bruk av diagnosesystem
Ferdigheter
- Vurdere en kostanamnese i forhold til de nasjonale kostråds- og næringsstoffanbefalingene, og iverksette ernæringstiltak som kan forbedre ernæringsstatus hos individer innen forebyggende helsetjenester, rehabilitering og frisklivstilbud
- Kommunisere med bruker/pasient og kollegaer ved utredning, diagnose og behandling av enkelte livsstilsykdommer
- Reflektere og gi konstruktiv tilbakemelding på hvordan de selv og medstudenter bruker ferdigheter i kommunikasjon i møte med pasienter og medstudenter
- Identifisere og reflektere over hvilke faktorer som fremmer og utfordrer god samhandling
- Anvende de nasjonale kostråds- og næringsstoffanbefalingene i gruppeundervisning
- Ta stilling til om ulike utsagn og påstander om kosthold fra ulike aktører er i tråd med de nasjonale kostråds- og næringsstoffanbefalingene
Generell kompetanse
- Reflektere over hvordan det arbeides med ernæring på arenaer som omfatter forebyggende helsetjenester, rehabilitering og frisklivstilbud
- Diskutere og argumentere for de nasjonale kostråds- og næringsstoffanbefalingene i undervisning av individer og grupper innen forebyggende helsetjenester, rehabilitering og frisklivstilbud
- Reflektere over egne ferdigheter og formulere egne læringsmål/utfordringer
- Ta ansvar for og reflektere over egen læring, derunder gi og ta imot velbegrunnede og konstruktive tilbakemeldinger, og tilegne seg og presentere fagstoff muntlig og skriftlig på en strukturert måte
- Diskutere hvordan kost og aktivitet kan inngå i forebygging og behandlingsstrategier for enkle kliniske problemstillinger som en klinisk ernæringsfysiolog vil kunne møte
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det vil være ulike arbeidsformer:
- Forelesninger
- Seminar
- Mentorgruppesamling
- Praksis på én eller flere arenaer fordelt over to påfølgende uker
- Skriftlig loggføring av gjennomførte aktiviteter i praksis
Eksamen
Arbeidskrav:
- Deltakelse på seminar/forelesning før praksis
- Godkjent deltakelse i praksis, minimum 8 av 10 dager. Fravær utover 2 dager må dokumenteres med legeerklæring, og tapte praksisdager må gjennomføres på nytt så fort det er praktisk mulig
- Deltakelse og muntlig framlegg på seminar/mentorgruppemøte etter praksis
- Godkjent logg/refleksjonsnotat over gjennomførte aktiviteter etter avsluttet praksis
Eksamen:
Det gjøres en samlet vurdering av studentenes prestasjon i praksis ut fra oppnådd læringsutbytte og gjennomførte arbeidskrav. Arbeidskrav, inkludert oppfylt krav om obligatorisk oppmøte i praksis og ved for- og etterarbeid, må være godkjent. Vurderingsuttrykk for praksisemnet er bestått/ikke bestått vurdert av praksisveileder og emneleder i fellesskap.
Utsatt- og kontinuasjonseksamen:
Ved ikke bestått praksis, kan ny praksis avlegges ved neste ordinære praksis på samme nivå, dvs. et år senere. Hver student har rett til 2 forsøk på praksis før studieretten kan inndras. Jfr. forskrift for eksamener ved UiT §26. Alle arbeidskrav må også leveres på nytt.