vår
2020
PED-3054 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 30 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
PED-3050 Kvantitativ metode 10 stpPED-3050 Kvantitativ metode - overgangsvariant godkjent på bakgrunn av gjennomført evaluering av tidligere hovedfag 10 stp
PED-3051 Kvalitativ metode - overgangsvariant godkjent på bakgrunn av gjennomført evaluering av tidligere hovedfag 10 stp
PED-3051 Kvalitative metoder i pedagogisk forskning 10 stp
PED-3053 Vitenskapsteori 10 stp
PED-3055 Forskningsmetode og vitenskapsteori 20 stp
PED-3055F Forskningsmetode og vitenskapsteori 20 stp
PED-3059 Forskningsmetode og vitenskapsteori 20 stp
Innhold
Emnet består av vitenskapsteori, kvalitativ metode og kvantitativ metode. Undervisningen i vitenskapsteori vil formidle kunnskap om hovedretningene innenfor vitenskapsteorien: positivisme, hermeneutikk, kritisk realisme og sosialkonstruktivisme. Det legges vekt på de premisser og utfordringer disse vitenskapsteoretiske retningene innebærer for valg av metodiske tilnærminger i forskningen. Undervisningen i metode vil formidle kunnskap om planlegging, gjennomføring og vurdering av kvalitative og kvantitative undersøkelser. Det legges vekt på: Ulike forskningstradisjoner, forskningsdesign, vitenskapsteoretiske grunnlag, metodiske tilnærminger for å fremskaffe data (for eksempel observasjon, intervju, feltarbeid, tekststudier, survey og innhenting av registerdata), analyse av data, samt vurdering knyttet til validitet og reliabilitet i forskning. Forholdet mellom erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap tematiseres.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Studenten skal ha:
- Inngående kunnskap om hovedretningene innenfor utdanningsforskningens vitenskapsteori.
- Avansert kunnskap om ulike kvalitative forskningstradisjoner, forskningsdesign og metoder i pedagogisk forskning.
- Avansert kunnskap om bruk av kvantitative metoder; kvantitative metoders teoretiske fundament, elementære statistiske prosedyrer, samt hvordan kvantitative metoder anvendes i praktisk pedagogisk forskning.
- Oversikt over likheter og forskjeller mellom ulike former for kunnskap.
- Inngående forståelse for forskningsetiske problemstillinger.
- Kunnskap om prosedyrer for ivaretakelse av personvern.
- Kunnskap om hvordan å anvende utdanningsfaglig relevant kunnskap på nye områder.
Ferdigheter:
Studenten skal:
- Kunne identifisere vitenskapsteoretiske premisser i foreliggende forskningsarbeider.
- Kunne formulere problemstillinger for å utvikle pedagogiske forskningsprosjekter.
- Kunne anvende og vurdere pedagogisk forskningslitteratur i utvikling av et forskningsprosjekt.
- Kjenne til praktiske framgangsmåter for å gjennomføre kvantitative og kvalitative studier i utdanningsforskning.
- Kunne anvende ulike metoder for innhenting av kvantitative og produksjon av kvalitative data.
- Kunne anvende ulike tilnærminger for analyse av kvantitative og kvalitative data.
- Ha tilegnet seg ferdigheter i statistikk; kunne anvende sentrale begreper, vanlige deskriptive mål, generalisering av resultater, prinsipper for statistiske tester.
Kompetanse:
Studenten:
- Kan vurdere forskningsprosesser og publikasjoner på en faglig reflektert måte.
- Kan reflektere over vitenskapsteoretiske premisser i forskning.
- Kan analysere og reflektere over relevante etiske problemstillinger på alle stadier i forskningsprosessen.
- Kan utvikle et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- Kan gjennom prosjektskissen formidle sitt selvstendige utdanningsfaglige arbeid og vise beherskelse av fagets uttrykksformer.
- Kan bidra til nytenking og innovasjon i planlegging av forsknings- og utviklingsprosjekter.
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- En individuell oppgave i kvalitativ metode og vitenskapsteori. Omfang 6 sider/2000-3000 ord.
- En individuell oppgave i kvantitativ metode og vitenskapsteori. Omfang 6 sider/2000-3000 ord.
- Innlevering av 1. utkast til prosjektskisse for mastergradsprosjekt med begrunnet valg av metode og vitenskapsteoretisk orientering. Omfang minimum 6 sider/2000-3000 ord.
- Muntlig presentasjon av prosjektskisse på seminar. Omfang ca 15-20 minutter, pluss respons fra faglærer og medstudenter.
- Oppfylt forkunnskapskrav i metode, enten ved forkurs i statistikk og metode eller ved gjennomført metodeemne tilsvarende SVF-1050.
Eksamen består av:
- Prosjektskisse for mastergradsprosjektet. Omfang 10 sider/4000-5000 ord.
Ved bedømming av eksamen benyttes karakterskalaen A-F hvor F er ikke-bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: PED-3054
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet