Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2020
PED-3054 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 30 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er for studenter med studierett på master i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PED-3059 Forskningsmetode og vitenskapsteori 20 stp
Innhold
Emnet består av vitenskapsteori, kvalitativ metode og kvantitativ metode. Undervisningen i vitenskapsteori vil formidle kunnskap om hovedretningene innenfor vitenskapsteorien: positivisme, hermeneutikk, kritisk realisme og sosialkonstruktivisme. Det legges vekt på de premisser og utfordringer disse vitenskapsteoretiske retningene innebærer for valg av metodiske tilnærminger i forskningen. Undervisningen i metode vil formidle kunnskap om planlegging, gjennomføring og vurdering av kvalitative og kvantitative undersøkelser. Det legges vekt på: Ulike forskningstradisjoner, forskningsdesign, vitenskapsteoretiske grunnlag, metodiske tilnærminger for å fremskaffe data (for eksempel observasjon, intervju, feltarbeid, tekststudier, survey og innhenting av registerdata), analyse av data, samt vurdering knyttet til validitet og reliabilitet i forskning. Forholdet mellom erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap tematiseres.
Søknadsfrist
1. desember
Opptakskrav
Jf. opptakskrav i master i pedagogikk.
Opptakskode: 9371
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Studenten skal ha:
- Inngående kunnskap om hovedretningene innenfor utdanningsforskningens vitenskapsteori.
- Avansert kunnskap om ulike kvalitative forskningstradisjoner, forskningsdesign og metoder i pedagogisk forskning.
- Avansert kunnskap om bruk av kvantitative metoder; kvantitative metoders teoretiske fundament, elementære statistiske prosedyrer, samt hvordan kvantitative metoder anvendes i praktisk pedagogisk forskning.
- Oversikt over likheter og forskjeller mellom ulike former for kunnskap.
- Inngående forståelse for forskningsetiske problemstillinger.
- Kunnskap om prosedyrer for ivaretakelse av personvern.
- Kunnskap om hvordan å anvende utdanningsfaglig relevant kunnskap på nye områder.
Ferdigheter:
Studenten skal:
- Kunne identifisere vitenskapsteoretiske premisser i foreliggende forskningsarbeider.
- Kunne formulere problemstillinger for å utvikle pedagogiske forskningsprosjekter.
- Kunne anvende og vurdere pedagogisk forskningslitteratur i utvikling av et forskningsprosjekt.
- Kjenne til praktiske framgangsmåter for å gjennomføre kvantitative og kvalitative studier i utdanningsforskning.
- Kunne anvende ulike metoder for innhenting av kvantitative og produksjon av kvalitative data.
- Kunne anvende ulike tilnærminger for analyse av kvantitative og kvalitative data.
- Ha tilegnet seg ferdigheter i statistikk; kunne anvende sentrale begreper, vanlige deskriptive mål, generalisering av resultater, prinsipper for statistiske tester.
Kompetanse:
Studenten:
- Kan vurdere forskningsprosesser og publikasjoner på en faglig reflektert måte.
- Kan reflektere over vitenskapsteoretiske premisser i forskning.
- Kan analysere og reflektere over relevante etiske problemstillinger på alle stadier i forskningsprosessen.
- Kan utvikle et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- Kan gjennom prosjektskissen formidle sitt selvstendige utdanningsfaglige arbeid og vise beherskelse av fagets uttrykksformer.
- Kan bidra til nytenking og innovasjon i planlegging av forsknings- og utviklingsprosjekter.
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Emnet organiseres samlingsbasert over ett semester. Det totale undervisningsomfanget er på rundt 120 timer, fordelt på forelesninger og seminarer med praktiske øvelser
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- En individuell oppgave i kvalitativ metode og vitenskapsteori. Omfang 6 sider/2000-3000 ord.
- En individuell oppgave i kvantitativ metode og vitenskapsteori. Omfang 6 sider/2000-3000 ord.
- Innlevering av 1. utkast til prosjektskisse for mastergradsprosjekt med begrunnet valg av metode og vitenskapsteoretisk orientering. Omfang minimum 6 sider/2000-3000 ord.
- Muntlig presentasjon av prosjektskisse på seminar. Omfang ca 15-20 minutter, pluss respons fra faglærer og medstudenter.
- Oppfylt forkunnskapskrav i metode, enten ved forkurs i statistikk og metode eller ved gjennomført metodeemne tilsvarende SVF-1050.
Eksamen består av:
- Prosjektskisse for mastergradsprosjektet. Omfang 10 sider/4000-5000 ord.
Ved bedømming av eksamen benyttes karakterskalaen A-F hvor F er ikke-bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.
Dato for eksamen
Hjemmeeksamen innlevering 22.05.2020
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.