vår 2019
PED-3050 Kvantitativ metode - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

PED-3050 er et obligatorisk emne i master i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav gitt av mastergradsprogrammet i pedagogikk. I tillegg kreves dokumenterte elementære kunnskaper i kvantitativ metode tilsvarende innholdet i SVF-1050.

Søknadskode: 9371.


Obligatorisk forkunnskapskrav

SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3052 Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metode 10 stp
PED-3050 Kvantitativ metode - overgangsvariant godkjent på bakgrunn av gjennomført evaluering av tidligere hovedfag 10 stp
SVF-3004 Kvantitative forskningsmetoder I 10 stp
SVF-3005 Kvantitative forskningsmetoder II 10 stp
PED-3054 Vitenskapsteori og forskningsmetode 10 stp
PED-3055 Forskningsmetode og vitenskapsteori 7 stp
PED-3059 Forskningsmetode og vitenskapsteori 7 stp

Innhold

Emnet inneholder fordypning innenfor områder og tema som er introdusert på lavere studienivå. Undervisningen vil omfatte deskriptiv statistikk, slutningsstatistikk, sannsynlighetsbegrepet og signifikanstesting. Emnet vil også berøre forholdet mellom problemstilling og metode, reliabilitet og validitet. Forskningsetikk og meldeplikt til Personvernombudet vil også bli særskilt behandlet.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

 

Kunnskaper

Studenten har:

  • Innsikt i sentrale statistiske begreper som sannsynlighet, signifikans, reliabilitet og validitet
  • Kunne forstå andres forskning basert på kvantitativ metode
  • Ha kunnskap om meldeplikt til Personvernombudet for forskning som inneholder personopplysninger
  • Ha innsikt i gjeldende forskningsetiske retningslinjer utarbeidet av den Nasjonale forskningsetiske komité

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Gjennomføre ulike typer statistiske analyser på et gitt datamateriale

Kompetanse

  • Kunne gjennomføre egne undersøkelser ved hjelp av kvantitativ metode
  • Kunne vurdere andres forskning kritisk basert på kvantitativ metodikk
  • Ha høy bevissthet om etiske problemer og kunne ta etiske hensyn i gjennomføringen av egen forskning

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Undervisningen organiseres med ca. 10 enkelttimer forelesning og tilsvarende antall dobbelttimer med seminarer og øvelser i SPSS. Totalt gis det 30 timer undervisning. Undervisningen går på vårsemesteret.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Arbeidskravet består av to forskjellige innleveringer. Det skal leveres individuelle besvarelser på oppgavesett som er utformet av faglærer. Studentene får en uke til å løse oppgavesettet og dagen etter levering blir oppgavesettet gjennomgått i undervisningen. Oppgavesettene kan inneholde både teoretiske oppgaver og oppgaver som må løses med SPSS.

Eksamen består av:

Hjemmeoppgave over en (1) uke med oppgitt tema. Eksamen bygges opp på samme måte som arbeidskravene. Det gis bokstavkarakter ut fra skalaen A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semestre.  

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS Statistics (5th edition. ed.). Los Angeles: SAGE.

Kleven, T. A., & Hjardemaal, F. (2018). Innføring i pedagogisk forskningsmetode: en hjelp til kritisk tolking og vurdering (3 ed.). Bergen: Fagbokforlaget. (138 sider)

Tilleggslitteratur/ anbefalt lesing
Field, A. (2016). An adventure in statistics: The reality enigma. Los Angeles: SAGE.

Om pensum:
Kleven & Hjardemaal (2008) presenterer det metodiske fundamentet for kvantitativ pedagogisk forskning. Det er først og fremst en bok som hjelper leseren til å forstå prinsippene for, og begrensningene til, de metodene som de vil møte i forskningslitteraturen og et hjelpemiddel til å tolke og vurdere forskningsresultater.

Boken Discovering Statistics Using SPSS (Field, 2018) er en standard innføringsbok i anvendt statistikk med fokus på psykologi og pedagogikk. Den er også er en håndbok for å kunne benytte statistikkprogrammet SPSS til å løse oppgaver. Det er foretatt et utvalg av kapitler fra denne boken. Merk at kapittel 3 i Kleven & Hjardemaals bok gir en rask og oppsummerende innføring i mye av det som omhandles i større detalj i denne statistikkboken.

Tilleggslitteratur er An adventure in statistics: The reality enigma (Field, 2016). Dette er en spennende bok som hjelper leseren til å forså fundamentene bak statistikk gjennom en fortellinglignende og skrivende stil. Den er ikke en pensumbo, men komplementerer håndboken fra Field (Field, 2018) for de som vil les mer.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3050
  • Tidligere år og semester for dette emnet