Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2019
PED-3050 Kvantitativ metode - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Jf. opptakskrav gitt av mastergradsprogrammet i pedagogikk. I tillegg kreves dokumenterte elementære kunnskaper i kvantitativ metode tilsvarende innholdet i SVF-1050.
Søknadskode: 9371.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Innsikt i sentrale statistiske begreper som sannsynlighet, signifikans, reliabilitet og validitet
- Kunne forstå andres forskning basert på kvantitativ metode
- Ha kunnskap om meldeplikt til Personvernombudet for forskning som inneholder personopplysninger
- Ha innsikt i gjeldende forskningsetiske retningslinjer utarbeidet av den Nasjonale forskningsetiske komité
Ferdigheter
Studenten kan:
- Gjennomføre ulike typer statistiske analyser på et gitt datamateriale
Kompetanse
- Kunne gjennomføre egne undersøkelser ved hjelp av kvantitativ metode
- Kunne vurdere andres forskning kritisk basert på kvantitativ metodikk
- Ha høy bevissthet om etiske problemer og kunne ta etiske hensyn i gjennomføringen av egen forskning
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Arbeidskravet består av to forskjellige innleveringer. Det skal leveres individuelle besvarelser på oppgavesett som er utformet av faglærer. Studentene får en uke til å løse oppgavesettet og dagen etter levering blir oppgavesettet gjennomgått i undervisningen. Oppgavesettene kan inneholde både teoretiske oppgaver og oppgaver som må løses med SPSS.
Eksamen består av:
Hjemmeoppgave over en (1) uke med oppgitt tema. Eksamen bygges opp på samme måte som arbeidskravene. Det gis bokstavkarakter ut fra skalaen A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semestre.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS Statistics (5th edition. ed.). Los Angeles: SAGE.
Kleven, T. A., & Hjardemaal, F. (2018). Innføring i pedagogisk forskningsmetode: en hjelp til kritisk tolking og vurdering (3 ed.). Bergen: Fagbokforlaget. (138 sider)
Tilleggslitteratur/ anbefalt lesing
Field, A. (2016). An adventure in statistics: The reality enigma. Los Angeles: SAGE.
Om pensum:
Kleven & Hjardemaal (2008) presenterer det metodiske fundamentet for kvantitativ pedagogisk forskning. Det er først og fremst en bok som hjelper leseren til å forstå prinsippene for, og begrensningene til, de metodene som de vil møte i forskningslitteraturen og et hjelpemiddel til å tolke og vurdere forskningsresultater.
Boken Discovering Statistics Using SPSS (Field, 2018) er en standard innføringsbok i anvendt statistikk med fokus på psykologi og pedagogikk. Den er også er en håndbok for å kunne benytte statistikkprogrammet SPSS til å løse oppgaver. Det er foretatt et utvalg av kapitler fra denne boken. Merk at kapittel 3 i Kleven & Hjardemaals bok gir en rask og oppsummerende innføring i mye av det som omhandles i større detalj i denne statistikkboken.
Tilleggslitteratur er An adventure in statistics: The reality enigma (Field, 2016). Dette er en spennende bok som hjelper leseren til å forså fundamentene bak statistikk gjennom en fortellinglignende og skrivende stil. Den er ikke en pensumbo, men komplementerer håndboken fra Field (Field, 2018) for de som vil les mer.