høst
2018
BVE-1512 Velferdssamfunnets oppbygging og utfordringer - 15 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i begreper, tenkemåter og kunnskaper om vårt velferdssamfunn.
Det gis en innføring i den norske statsforfatningen og den parlamentariske styringskjede samt ulike rettsområder som menneskerettigheter, diskriminering og sentralt lovgrunnlag i velferdslovgivningen. Videre vil emne gi en forståelse av sosial differensiering og makt, og knyttes til prosesser på mikro-, meso- og makronivå. Helse- og sosialpolitiske målsettinger, idealer og utfordringer, organisering av helse- og sosialtjenestene, og levekår og teorier om sosiale problemer står også sentralt.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- skal kjenne til det politiske system i Norge og hvordan beslutninger fattes og hvordan politiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper.
- skal kjenne til historisk utvikling, ideologiske spenninger, organisering og finansiering av helse- og sosialtjenestene.
- skal kjenne til helse- og sosialpolitiske målsettinger, idealer og utfordringer, herunder levekår.
- skal kjenne til lovgivningsprosessen, juridisk metode og rettskildelære.
- skal ha kjennskap om sosialarbeiderens handlingsrom, krav, forventninger, dilemmaer og rollekonflikter som profesjonsutøver.
- skal ha kunnskap om generell forvaltningsrett, ulike velferdslovers formål, ansvarsområder og tjenester herunder menneskerettigheter, urfolks rettigheter, diskriminering og likestillingslovgivning.
- skal ha kunnskap om sosial differensiering og makt, bl.a. om klasse, kjønn, seksualitet og etnisitet og hvordan dette fremtrer på mikro-, meso- og makronivå.
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere rundt forskjellige perspektiver i forhold til velferdssamfunnets oppbygging og utfordringer.
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for begreper, teorier, perspektiver, lovgrunnlag og annen kunnskap fra emnet.
- diskutere sentrale problemstillinger i emnet
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Individuelt skriftlig arbeidskrav
Eksamen består av:
- 4 timers skriftlig individuell skoleeksamen
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Pensum
Stats- og kommunal-kunnskap - 5 stp
Andersen, I. L. og Neegaard, C. (2012). Riksrevisjonens undersøkelse om det kommunale barnevernet og bruken av statlige virkemidler. Tidsskriftet Norges Barnevern 89(03). Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2012/03/riksrevisjonens_underskelse_om_det_kommunale_barnevernet_o (10 sider)
Gautun, H. (2010). Det nye barnevernbyråkratiet ¿ En studie av samarbeid mellom kommune og stat innen barnevernet. Tidsskriftet Norges Barnevern, 87(02), 90 - 100. Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2010/02/art09 (11 sider).
Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. og Vabo, S. I. (2011). Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205411043 (Kap. 1 - 3, 5 - 12, 14 og 15/ 299 sider)
Heggen, K., Jørgensen, T. og Rød, P. A. (2013). Det kommunale barnevernet: - Faglege argument i møte med kommunalpolitikk. Tidsskriftet Norsk Barnevern 90(02), 85 - 97. Hentet fra https://www.idunn.no/tnb/2013/02/det_kommunale_barnevernet_-_faglege_argument_i_moete_med_ko (13 sider)
Helse og sosial-politikk - 4 stp
Halvorsen, K., Steinar Stjernø og Einar Øverbye (2016). Innføring i helse- og
sosialpolitikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-3, 5, 8-11, 13 / 195 sider.
ISBN 978-82-15-02683-1.
Kassah, B m.fl (2016): Folkehelsearbeid- sentrale utviklingstrekk. I Forebyggende helsearbeid- sykepleie i kommunal helse og omsorgstjeneste. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 1. s. 16-28 / 13 sider.
Saltkjel, Therese & Malmberg-Heimonen, Ira (2013): Social inequalities, social trust and civic participation - the case of Norway, European Journal of Social Work, 17:1, 118-134 / 18 sider. DOI: 10.1080/13691457.2013.789004.
Sletteland, Nina og Donovan, Ruth Marie (2012): Sosial ulikhet i helse. I Helsefremmende lokalsamfunn. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 5. s. 41-61 / 10 sider.
Strandbu, Åse m.fl (2017): Ungdom, idrett og klasse: Fortid, samtid og framtid. Norsk sosiologisk tidsskrift. Nr. 02. 2017. Side: 132-151 / 19 s. DOI: 10.18261/issn.2535-2512-2017-02-03.
Widding-Havnerås, T. (2016). Unge voksne som verken er i arbeid eller utdanning: En registerbasert studie, 1993¿2009. s.: 360-378 / 18 sider. DOI: 10.18261/issn.1504-7989-2016-04-05.
Jus - 3,5 stp
Bendiksen L. R.L & Haugli T (2015). Sentrale emner i Barneretten. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap 4 / 18 sider. ISBN: 9788215025223
Kjønstad A, Syse A & Kjelland, M (2017). Velferdsrett I. (6 utg.). Oslo: Gyldendal Juridisk. Kap 1, 2, 3.1-3.3 / 83 sider. ISBN: 9788205497429
Kjønstad A, Syse A & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett II. (5.utg). Oslo: Gyldendal Juridisk. Kap 2, 4, 8.1 - 8.5 / 120 sider. ISBN: 9788205497443
Syse, A. (red): Lovsamling for Helse- og Sosialsektoren. (siste utgave). Gyldendal Akademiske. ISBN/EAN: 9788205515536
Sosiologi - 2,5 stp
Haug, V. og Horverak, S. (2009): Barns deltakelse og ressurstilgang på ulike nivåer sett i lys av sosial kapital. I Norges barnevern. Nr 2- 2009. Vol 86. Side 76-88. ISSN 0800-1014. Universitetsforlaget. (12 sider)
Schiefloe, P.M (2011): Mennesker og samfunn. Innføring i sosiologisk forståelse. Fagbokforlaget. Bergen. Kap. 6-9 / 160 sider.
Innholdet i forelesningene regnes som pensum, og eksamensoppgaver kan gis med utgangspunkt i dette, jmf. §4 i forskrift for eksamen ved UiT
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: BVE-1512
- Ansvarlig enhet
- Institutt for barnevern og sosialt arbeid
- Tidligere år og semester for dette emnet