Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2018
BVE-1512 Velferdssamfunnets oppbygging og utfordringer - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en innføring i begreper, tenkemåter og kunnskaper om vårt velferdssamfunn.
Det gis en innføring i den norske statsforfatningen og den parlamentariske styringskjede samt ulike rettsområder som menneskerettigheter, diskriminering og sentralt lovgrunnlag i velferdslovgivningen. Videre vil emne gi en forståelse av sosial differensiering og makt, og knyttes til prosesser på mikro-, meso- og makronivå. Helse- og sosialpolitiske målsettinger, idealer og utfordringer, organisering av helse- og sosialtjenestene, og levekår og teorier om sosiale problemer står også sentralt.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- skal kjenne til det politiske system i Norge og hvordan beslutninger fattes og hvordan politiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper.
- skal kjenne til historisk utvikling, ideologiske spenninger, organisering og finansiering av helse- og sosialtjenestene.
- skal kjenne til helse- og sosialpolitiske målsettinger, idealer og utfordringer, herunder levekår.
- skal kjenne til lovgivningsprosessen, juridisk metode og rettskildelære.
- skal ha kjennskap om sosialarbeiderens handlingsrom, krav, forventninger, dilemmaer og rollekonflikter som profesjonsutøver.
- skal ha kunnskap om generell forvaltningsrett, ulike velferdslovers formål, ansvarsområder og tjenester herunder menneskerettigheter, urfolks rettigheter, diskriminering og likestillingslovgivning.
- skal ha kunnskap om sosial differensiering og makt, bl.a. om klasse, kjønn, seksualitet og etnisitet og hvordan dette fremtrer på mikro-, meso- og makronivå.
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere rundt forskjellige perspektiver i forhold til velferdssamfunnets oppbygging og utfordringer.
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for begreper, teorier, perspektiver, lovgrunnlag og annen kunnskap fra emnet.
- diskutere sentrale problemstillinger i emnet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- Forelesninger
- Selvstudier
- Ulike typer studentaktive læringsformer
- Skriftlig og muntlig refleksjon
- Skriveverksted
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Individuelt skriftlig arbeidskrav
Eksamen består av:
- 4 timers skriftlig individuell skoleeksamen
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Stats- og kommunal-kunnskap - 5 stp
Andersen, I. L. og Neegaard, C. (2012). Riksrevisjonens undersøkelse om det kommunale barnevernet og bruken av statlige virkemidler. Tidsskriftet Norges Barnevern 89(03). Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2012/03/riksrevisjonens_underskelse_om_det_kommunale_barnevernet_o (10 sider)
Gautun, H. (2010). Det nye barnevernbyråkratiet ¿ En studie av samarbeid mellom kommune og stat innen barnevernet. Tidsskriftet Norges Barnevern, 87(02), 90 - 100. Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2010/02/art09 (11 sider).
Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. og Vabo, S. I. (2011). Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205411043 (Kap. 1 - 3, 5 - 12, 14 og 15/ 299 sider)
Heggen, K., Jørgensen, T. og Rød, P. A. (2013). Det kommunale barnevernet: - Faglege argument i møte med kommunalpolitikk. Tidsskriftet Norsk Barnevern 90(02), 85 - 97. Hentet fra https://www.idunn.no/tnb/2013/02/det_kommunale_barnevernet_-_faglege_argument_i_moete_med_ko (13 sider)
Helse og sosial-politikk - 4 stp
Halvorsen, K., Steinar Stjernø og Einar Øverbye (2016). Innføring i helse- og
sosialpolitikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-3, 5, 8-11, 13 / 195 sider.
ISBN 978-82-15-02683-1.
Kassah, B m.fl (2016): Folkehelsearbeid- sentrale utviklingstrekk. I Forebyggende helsearbeid- sykepleie i kommunal helse og omsorgstjeneste. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 1. s. 16-28 / 13 sider.
Saltkjel, Therese & Malmberg-Heimonen, Ira (2013): Social inequalities, social trust and civic participation - the case of Norway, European Journal of Social Work, 17:1, 118-134 / 18 sider. DOI: 10.1080/13691457.2013.789004.
Sletteland, Nina og Donovan, Ruth Marie (2012): Sosial ulikhet i helse. I Helsefremmende lokalsamfunn. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 5. s. 41-61 / 10 sider.
Strandbu, Åse m.fl (2017): Ungdom, idrett og klasse: Fortid, samtid og framtid. Norsk sosiologisk tidsskrift. Nr. 02. 2017. Side: 132-151 / 19 s. DOI: 10.18261/issn.2535-2512-2017-02-03.
Widding-Havnerås, T. (2016). Unge voksne som verken er i arbeid eller utdanning: En registerbasert studie, 1993¿2009. s.: 360-378 / 18 sider. DOI: 10.18261/issn.1504-7989-2016-04-05.
Jus - 3,5 stp
Bendiksen L. R.L & Haugli T (2015). Sentrale emner i Barneretten. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap 4 / 18 sider. ISBN: 9788215025223
Kjønstad A, Syse A & Kjelland, M (2017). Velferdsrett I. (6 utg.). Oslo: Gyldendal Juridisk. Kap 1, 2, 3.1-3.3 / 83 sider. ISBN: 9788205497429
Kjønstad A, Syse A & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett II. (5.utg). Oslo: Gyldendal Juridisk. Kap 2, 4, 8.1 - 8.5 / 120 sider. ISBN: 9788205497443
Syse, A. (red): Lovsamling for Helse- og Sosialsektoren. (siste utgave). Gyldendal Akademiske. ISBN/EAN: 9788205515536
Sosiologi - 2,5 stp
Haug, V. og Horverak, S. (2009): Barns deltakelse og ressurstilgang på ulike nivåer sett i lys av sosial kapital. I Norges barnevern. Nr 2- 2009. Vol 86. Side 76-88. ISSN 0800-1014. Universitetsforlaget. (12 sider)
Schiefloe, P.M (2011): Mennesker og samfunn. Innføring i sosiologisk forståelse. Fagbokforlaget. Bergen. Kap. 6-9 / 160 sider.
Innholdet i forelesningene regnes som pensum, og eksamensoppgaver kan gis med utgangspunkt i dette, jmf. §4 i forskrift for eksamen ved UiT