høst
2017
PFF-1020 Eleven og læring i sentrum - 10 stp
Innhold
Emnet introduserer sentrale pedagogiske teoretiske perspektiver og autentiske problemstillinger fra elevenes skolehverdag. Ved å forene teori, forskning og bidrag fra praksis, gir emnet en innføring i kompleksiteter knyttet til profesjonsetikk og lærerens rolle som tilrettelegger for elevenes faglige og sosiale utvikling. Profesjonsetikk i dette emnet fokuserer mot etiske teorier og drøfting av relevante case relatert til lærerens etiske ansvar. Sentralt i emnet er beskrivelse, analyse og drøfting av undervisnings- og læringsprosesser med grunnlag i observasjon og deltakelse i noen sentrale undervisningsaktiviteter.
Grunnleggende ferdigheter i informasjonskompetanse og skriveopplæring inngår som en del av dette emnet.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten har kunnskap om;
- sentrale utviklings- og læringsteoretiske perspektiver
- klasseledelse og læringsmiljø
- å ta elevens perspektiv
- profesjonsetikk og etiske teorier
- kritisk tenkning, danning og demokrati
- observasjon som metode
- ungdom og identitet
- ungdom med utfordringer
Ferdigheter Studenten kan;
- reflektere over og diskutere læring i ulike kontekster og med ulikt formål
- reflektere over strategier for å etablere et godt læringsmiljø
- reflektere, diskutere og ta stilling i problemstillinger vedrørende profesjonsetikk
- redegjøre for forholdet mellom kritisk tenkning, danning og demokrati
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse på 80 % av undervisningen.
- Obligatorisk nettkurs iKomp om informasjonskompetanse, skriveopplæring og formelle krav til kildebruk og referanse.
- Akademisk tekst fra egen praksis som skrives i grupper på to til tre studenter (omfang 5000 til 8000 ord).
- Gruppevis muntlig presentasjon av den akademiske teksten på seminar.
- Respons på medstudenters muntlige fremlegg av akademisk tekst.
Individuell muntlig eksamen bestående av to komponenter:
- Presentasjon av og samtale om akademisk tekst
- Muntlig eksamen i ett sentralt tema fra pensum som trekkes
Tid: ca 20 min
Det gis en samlet karakter hvor de to kulepunktene veier like mye.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PFF-1020
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet