høst 2017
PFF-1020 Eleven og læring i sentrum - 10 stp

Emnetype

Emnet er det første av tre obligatoriske pedagogikkemner i profesjonsdelen av lektorutdanningen ved UiT. Emnet kan ikke tas som videreutdanning

Innhold

Emnet introduserer sentrale pedagogiske teoretiske perspektiver og autentiske problemstillinger fra elevenes skolehverdag. Ved å forene teori, forskning og bidrag fra praksis, gir emnet en innføring i kompleksiteter knyttet til profesjonsetikk og lærerens rolle som tilrettelegger for elevenes faglige og sosiale utvikling. Profesjonsetikk i dette emnet fokuserer mot etiske teorier og drøfting av relevante case relatert til lærerens etiske ansvar. Sentralt i emnet er beskrivelse, analyse og drøfting av undervisnings- og læringsprosesser med grunnlag i observasjon og deltakelse i noen sentrale undervisningsaktiviteter.

 

Grunnleggende ferdigheter i informasjonskompetanse og skriveopplæring inngår som en del av dette emnet.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper Studenten har kunnskap om;

  • sentrale utviklings- og læringsteoretiske perspektiver
  • klasseledelse og læringsmiljø
  • å ta elevens perspektiv
  • profesjonsetikk og etiske teorier
  • kritisk tenkning, danning og demokrati
  • observasjon som metode
  • ungdom og identitet
  • ungdom med utfordringer

Ferdigheter Studenten kan;

  • reflektere over og diskutere læring i ulike kontekster og med ulikt formål
  • reflektere over strategier for å etablere et godt læringsmiljø
  • reflektere, diskutere og ta stilling i problemstillinger vedrørende profesjonsetikk
  • redegjøre for forholdet mellom kritisk tenkning, danning og demokrati

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse på 80 % av undervisningen.
  • Obligatorisk nettkurs iKomp om informasjonskompetanse, skriveopplæring og formelle krav til kildebruk og referanse.
  • Akademisk tekst fra egen praksis som skrives i grupper på to til tre studenter (omfang 5000 til 8000 ord).
  • Gruppevis muntlig presentasjon av den akademiske teksten på seminar.
  • Respons på medstudenters muntlige fremlegg av akademisk tekst.

Individuell muntlig eksamen bestående av to komponenter:

  • Presentasjon av og samtale om akademisk tekst
  • Muntlig eksamen i ett sentralt tema fra pensum som trekkes

Tid: ca 20 min

Det gis en samlet karakter hvor de to kulepunktene veier like mye.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.  

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Omlag 750 sider.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PFF-1020
  • Tidligere år og semester for dette emnet