vår 2018
BLU-1210 Språk og kommunikasjon i barnehagen - 20 stp

Emnetype

Forsterkningsemne som kan velges andre studieår i barnehagelærerutdanninga. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-1205 Språk og kommunikasjon i barnehagen 20 stp

Innhold

Språkmiljøet i barnehagen er en felles overbygning for emnet. Arbeidet vil bli delt i to fokusområder.

Fortelling: her inngår tema som kompetanse i å bygge opp og formidle fortellinger, ordforråd og begrepsforståelse, rollelek og hvordan man gjennom dette kan bidra til et godt språkmiljø. Fokusområdet skal også inneholde produksjon av fortelling ved bruk av IKT. Dette gjøres med eller for barn.

Språkkompetanse: tema som språkutvikling, språklig bevissthet, begrepsforståelse, musiske elementer i språket, kartlegging og skriftspråklig utvikling inngår.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

  • barns språklige utvikling, også i et flerspråklig perspektiv
  • hvordan praktiske og estetiske fag kan berike barns språkmiljø
  • språksystemet og begrepslæring som basis for muntlig og skriftlig språkutvikling
  • ulike kommunikasjonsformer
  • nordnorske og samiske fortellinger
  • situasjonsuavhengig språk og stimulering av dette
  • musiske elementer i språket
  • se sammenhengen mellom barns muntlige språkkompetanse og mulighet for utvikling av skriftlig språkkompetanse

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • organisere og vurdere gode språkmiljø for alle barn
  • utvalgte drama- og musikkpedagogiske metoder i tilknytning til arbeid med språk
  • bruke IKT i praktisk arbeid med språk
  • fortelle for barn og legge opp til fortelleraktiviteter med barn
  • utrykke seg ved bruk av kropp og stemme, samt ha ferdigheter i drama og musikk som sikrer egen rolle som inspirator

Kompetanse

Studenten skal:

  • se sammenhengen mellom godt språkmiljø og språkkompetanse
  • anvende teorier om språkutvikling, begrepslæring og fortellekompetanse i praktisk-pedagogisk arbeid
  • kunne bruke drama, musikk og IKT til å berike barns språkmiljø
  • ha et repertoar av språkstimulerende aktiviteter
  • kunne kommunisere om barns språkmiljø og språkkompetanse med personale og foresatte


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 110 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • deltakelse på praksisforberedende møte
  • studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten informerer medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
  • planlegge og gjennomføre minimum to aktiviteter knyttet til barns språkkompetanse. Plan skriftliggjøres og aktiviteter evalueres muntlig med praksislærer
  • planlegge og gjennomføre en aktivitet knyttet til fortelling. Aktiviteten dokumenteres med et notat (om lag 1500 ord)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet
  • lage en digital billedbok for/med barn. Gjennomføres i gruppe på inntil 4 personer
  • individuelt refleksjonsnotat på inntil 1500 ord knyttet til gjennomføring av språklige aktiviteter i praksisbarnehagen
  • lage en aktivitetsperm knyttet til arbeid med språk. Permen skal inneholde minimum 10 aktiviteter, minimum to fra hver av følgende områder: stimulere barns ordforråd, begrepsforståelse, språklige bevissthet, lytteevne og fortellekompetanse.

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av:
Muntlig individuell eksamen med utgangspunkt i aktivitetspermen. Sensorer velger ut en aktivitet fra permen som studenten praktisk skal vise eller fortelle om. Totalt omfang på eksamen er om lag 20 minutter.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Pensum

Alfheim, Ingvild og Fodstad, Cecilie D. (2014). Skal vi leke en bok? Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-02312-0. 145 sider

*Brandt, Anthony, Gebrian, Molly & Slevc, L. Robert (2012). Music and early language acquisition. Frontiers in psychology, 3. Doi: 10.3389/fpsyg.2012.00327. 13 sider

Brendeland, Trude Anette (2012). Fortell med meg! Levende språkmiljø for de yngste. Oslo: Pedagogisk forum. ISBN: 978-82-7391-166-7. 159 sider

Doornbos, Tove (red.) (2007/2013). Min egen musikkbarnehage av. Norsk Fakta forlag. 64 sider

  • 2007-utgaven (bok m/CD): https://www.ark.no/ark/boker/Doornbos-Tove-red-Min-egen-musikkbarnehage-9788278880326?gclid=CjwKEAjwh8exBRDyyqqH9pvf1ncSJAAu4OE35P-Wz9zehzCcWU-yrp6utAfOpY1-Ou0aWu5Cd2RPVhoCcnLw_wcB#.VjHl2E3luUk

ISBN: 978-82-78880-32-6.

  • 2013-utgaven (tilgjengelig på iPhone, iPad, iPod touch, og Mac): https://itunes.apple.com/no/book/min-egen-musikkbarnehage-bok/id660419679?mt=11

Fagertun, Stine (5015). Eventyr fra nordlyslandet. Phonofile - Arctic fairytales from Northern Norway. Lydbok, finnes for eksempel hos Storytel.no

Gaarder, Solveig (2007). Historier til fortelling, lek og teater i barnehagen. Tromsø: Eureka forlag. S. 8-138. ISBN: 978-82-7389-109-9. 130 sider

Giæver, Katrine (2014). Inkluderende språkfellesskap i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-1348-1. 184 sider

Hagen, Oddmund (2007). Knute. Samlaget forlag. ISBN: 9788252170429. 30 sider

Hammer, Anita & Strømsøe, Guro (red.). (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3: Fortellingen som dreiepunkt for barns uttrykk, og kap. 4: Den fabelfaktiske fortellingen - en interaktiv metodikk for kreativ utforsking og læring. S. 67-113. ISBN: 978-82-321-0267-9. 46 sider

*Kibsgaard, Sonja (2016). Den livsviktige leken. I: Glaser, V. Størksen, I. & Drugli M. B. (red.): Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-321-0160-3. 12 sider

*Kjelaas, Irmelin (2009). Trollet bodde i vannet med fart i. Om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos førskolebarn. Norsk som andrespråk (NOA), 25, 2. ISSN: 0801-3284. 28 sider

*Kulset, Nora Bialovic (2015). Sang som sosialt handlingsberedskap for andrespråkslærlinger i barnehagen. «Det doble dilemma! I lys av Bourdieu». I: Sonja Kibsgaard og Marit Kanstad (red.): Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 5, s. 79-95. ISBN: 978-82-450-1742-7. 16 sider

Landström, Olof & Landström, Lena (1997). Bø og Bæ gjør reint. Samlaget forlag. ISBN: 9788252149531. 10 sider

*Lossius, Magni Hope (2012). Bildenes betydning for små barn. I: Trude Fosse (red.) Rom for matematikk i barnehagen. Bergen: Caspar Forlag AS. Kap. 1, s. 7-22. ISBN: 978-82-90898-57-6. 15 sider

Moe, Trude Haugseth (2013). Bim og drømmen om nordlyset. Tromsø: Tru Stories. 31 sider

Spurkland, Marit (2014). Akkurat som Medusa. Om litteratur- og kulturformidling i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-1456-3. 191 sider

*Stray, Janicke Heldal og Wittek, Line (red.) (2014). Pedagogikk - en grunnbok. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 7, 8, 15 og 16. ISBN: 978-82-02-41424-5. 50 sider

*Storjord, Thorbjørn (1991). Lulesamiske eventyr og sagn. S. 19: Guffe, reven og Oskefis på fisketur; s. 20: Guffe, reven og Oskefis. Bodø: Bodø Lærerhøgskoles Skriftserie nr. 2. ISBN: 82-7524-001-8. ISSN: 0802-4731. 2 sider

 

Ulleberg, Inger (2014). Kommunikasjon og veiledning. Universitetsforlaget. Del 1: Kommunikasjon, s. 9 - 88. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-15-02334-2. 79 sider

Undheim, Marianne (2015). Del gleder - Digital kompetanse i barnehagen. Oslo: GAN Aschehoug. ISBN: 978-82-49217-81-6. 214 sider

*Valvatne, Helene & Sandvik, Margareth (2007). Barn, språk og kultur. Språkutvikling fram til sjuårsalderen. Oslo: Cappelen Damm. Kapittel 3 ISBN: 978-82-02-27750-5. 52 sider

*Vatne, Bente og Gjems, Liv (2014). Barnehagelærers arbeid med barns språklæring. Norsk Pedagogisk Tidsskrift 02:2014. 10 sider

White, Elizabeth Jayne (2016). Introducing dialogic pedagogy. Provocations for the early years. London & New York: Routledge. Kapittel 3 (legges ut på Fronter). 33 sider

*Witzwll, Filip & Bones, Gerd Åsta (2014). Nettbrett og applikasjoner - en ny og unik arena for matematikk i barnehagen. Tangenten, 3. ISSN: 0802-8192. http://www.caspar.no/tangenten/2014/tangenten%203%202014%20nett.pdf 6 sider

*Sanger, rim og regler. 30 sider

Kartleggingsmateriell: TRAS-skjema: Observasjon av språk i daglig samspill. Bredtvet kompetansesenter, Statped Vest, Institutt For spesialpedagogikk, Senter for adferdsforskning og Lesesenteret. Infovest forlag.

ISBN: 978-82-90910-52-0. 2 sider

 

MIO observasjonsark knyttet til: Davidsen, Hilde Skaar; Løge, Inger Kristine; Lunde, Olav; Reikerås, Elin & Dalvang, Tone (2008). MIO. Matematikken - Individet - Omgivelsene. Aschehough. ISBN: 978-82-03-31597-8. 2 sider

Totalt antall sider om lag 1500
Litteratur merket med * samles i et kompendium som kan kjøpes i bokhandelen Akademika.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: BLU-1210
  • Tidligere år og semester for dette emnet