Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2018

BLU-1210 Språk og kommunikasjon i barnehagen - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Forsterkningsemne som kan velges andre studieår i barnehagelærerutdanninga. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

BLU-1205 Språk og kommunikasjon i barnehagen 20 stp

Innhold

Språkmiljøet i barnehagen er en felles overbygning for emnet. Arbeidet vil bli delt i to fokusområder.

Fortelling: her inngår tema som kompetanse i å bygge opp og formidle fortellinger, ordforråd og begrepsforståelse, rollelek og hvordan man gjennom dette kan bidra til et godt språkmiljø. Fokusområdet skal også inneholde produksjon av fortelling ved bruk av IKT. Dette gjøres med eller for barn.

Språkkompetanse: tema som språkutvikling, språklig bevissthet, begrepsforståelse, musiske elementer i språket, kartlegging og skriftspråklig utvikling inngår.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

Kompetanse

Studenten skal:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 110 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår.

Eksamen består av:
Muntlig individuell eksamen med utgangspunkt i aktivitetspermen. Sensorer velger ut en aktivitet fra permen som studenten praktisk skal vise eller fortelle om. Totalt omfang på eksamen er om lag 20 minutter.

Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.


Pensum

Alfheim, Ingvild og Fodstad, Cecilie D. (2014). Skal vi leke en bok? Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-02312-0. 145 sider

*Brandt, Anthony, Gebrian, Molly & Slevc, L. Robert (2012). Music and early language acquisition. Frontiers in psychology, 3. Doi: 10.3389/fpsyg.2012.00327. 13 sider

Brendeland, Trude Anette (2012). Fortell med meg! Levende språkmiljø for de yngste. Oslo: Pedagogisk forum. ISBN: 978-82-7391-166-7. 159 sider

Doornbos, Tove (red.) (2007/2013). Min egen musikkbarnehage av. Norsk Fakta forlag. 64 sider

ISBN: 978-82-78880-32-6.

Fagertun, Stine (5015). Eventyr fra nordlyslandet. Phonofile - Arctic fairytales from Northern Norway. Lydbok, finnes for eksempel hos Storytel.no

Gaarder, Solveig (2007). Historier til fortelling, lek og teater i barnehagen. Tromsø: Eureka forlag. S. 8-138. ISBN: 978-82-7389-109-9. 130 sider

Giæver, Katrine (2014). Inkluderende språkfellesskap i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-1348-1. 184 sider

Hagen, Oddmund (2007). Knute. Samlaget forlag. ISBN: 9788252170429. 30 sider

Hammer, Anita & Strømsøe, Guro (red.). (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3: Fortellingen som dreiepunkt for barns uttrykk, og kap. 4: Den fabelfaktiske fortellingen - en interaktiv metodikk for kreativ utforsking og læring. S. 67-113. ISBN: 978-82-321-0267-9. 46 sider

*Kibsgaard, Sonja (2016). Den livsviktige leken. I: Glaser, V. Størksen, I. & Drugli M. B. (red.): Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-321-0160-3. 12 sider

*Kjelaas, Irmelin (2009). Trollet bodde i vannet med fart i. Om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos førskolebarn. Norsk som andrespråk (NOA), 25, 2. ISSN: 0801-3284. 28 sider

*Kulset, Nora Bialovic (2015). Sang som sosialt handlingsberedskap for andrespråkslærlinger i barnehagen. «Det doble dilemma! I lys av Bourdieu». I: Sonja Kibsgaard og Marit Kanstad (red.): Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 5, s. 79-95. ISBN: 978-82-450-1742-7. 16 sider

Landström, Olof & Landström, Lena (1997). Bø og Bæ gjør reint. Samlaget forlag. ISBN: 9788252149531. 10 sider

*Lossius, Magni Hope (2012). Bildenes betydning for små barn. I: Trude Fosse (red.) Rom for matematikk i barnehagen. Bergen: Caspar Forlag AS. Kap. 1, s. 7-22. ISBN: 978-82-90898-57-6. 15 sider

Moe, Trude Haugseth (2013). Bim og drømmen om nordlyset. Tromsø: Tru Stories. 31 sider

Spurkland, Marit (2014). Akkurat som Medusa. Om litteratur- og kulturformidling i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-450-1456-3. 191 sider

*Stray, Janicke Heldal og Wittek, Line (red.) (2014). Pedagogikk - en grunnbok. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 7, 8, 15 og 16. ISBN: 978-82-02-41424-5. 50 sider

*Storjord, Thorbjørn (1991). Lulesamiske eventyr og sagn. S. 19: Guffe, reven og Oskefis på fisketur; s. 20: Guffe, reven og Oskefis. Bodø: Bodø Lærerhøgskoles Skriftserie nr. 2. ISBN: 82-7524-001-8. ISSN: 0802-4731. 2 sider

 

Ulleberg, Inger (2014). Kommunikasjon og veiledning. Universitetsforlaget. Del 1: Kommunikasjon, s. 9 - 88. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: 978-15-02334-2. 79 sider

Undheim, Marianne (2015). Del gleder - Digital kompetanse i barnehagen. Oslo: GAN Aschehoug. ISBN: 978-82-49217-81-6. 214 sider

*Valvatne, Helene & Sandvik, Margareth (2007). Barn, språk og kultur. Språkutvikling fram til sjuårsalderen. Oslo: Cappelen Damm. Kapittel 3 ISBN: 978-82-02-27750-5. 52 sider

*Vatne, Bente og Gjems, Liv (2014). Barnehagelærers arbeid med barns språklæring. Norsk Pedagogisk Tidsskrift 02:2014. 10 sider

White, Elizabeth Jayne (2016). Introducing dialogic pedagogy. Provocations for the early years. London & New York: Routledge. Kapittel 3 (legges ut på Fronter). 33 sider

*Witzwll, Filip & Bones, Gerd Åsta (2014). Nettbrett og applikasjoner - en ny og unik arena for matematikk i barnehagen. Tangenten, 3. ISSN: 0802-8192. http://www.caspar.no/tangenten/2014/tangenten%203%202014%20nett.pdf 6 sider

*Sanger, rim og regler. 30 sider

Kartleggingsmateriell: TRAS-skjema: Observasjon av språk i daglig samspill. Bredtvet kompetansesenter, Statped Vest, Institutt For spesialpedagogikk, Senter for adferdsforskning og Lesesenteret. Infovest forlag.

ISBN: 978-82-90910-52-0. 2 sider

 

MIO observasjonsark knyttet til: Davidsen, Hilde Skaar; Løge, Inger Kristine; Lunde, Olav; Reikerås, Elin & Dalvang, Tone (2008). MIO. Matematikken - Individet - Omgivelsene. Aschehough. ISBN: 978-82-03-31597-8. 2 sider

Totalt antall sider om lag 1500
Litteratur merket med * samles i et kompendium som kan kjøpes i bokhandelen Akademika.