høst 2017
BVE-1512 Velferdssamfunnets oppbygging og utfordringer - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet gir en innføring i begreper, tenkemåter og kunnskaper om vårt velferdssamfunn.

Det gis en innføring i den norske statsforfatningen og den parlamentariske styringskjede samt ulike rettsområder som menneskerettigheter, diskriminering og sentralt lovgrunnlag i velferdslovgivningen. Videre vil emne gi en forståelse av sosial differensiering og makt, og knyttes til prosesser på mikro-, meso- og makronivå. Helse- og sosialpolitiske målsettinger, idealer og utfordringer, organisering av helse- og sosialtjenestene, og levekår og teorier om sosiale problemer står også sentralt.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • skal kjenne til det politiske system i Norge og hvordan beslutninger fattes og hvordan politiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper.
  • skal kjenne til historisk utvikling, ideologiske spenninger, organisering og finansiering av helse- og sosialtjenestene.
  • skal kjenne til helse- og sosialpolitiske målsettinger, idealer og utfordringer, herunder levekår.
  • skal kjenne til lovgivningsprosessen, juridisk metode og rettskildelære.
  • skal ha kjennskap om sosialarbeiderens handlingsrom, krav, forventninger, dilemmaer og rollekonflikter som profesjonsutøver.
  • skal ha kunnskap om generell forvaltningsrett, ulike velferdslovers formål, ansvarsområder og tjenester herunder menneskerettigheter, urfolks rettigheter, diskriminering og likestillingslovgivning.
  • skal ha kunnskap om sosial differensiering og makt, bl.a. om klasse, kjønn, seksualitet og etnisitet og hvordan dette fremtrer på mikro-, meso- og makronivå.

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere rundt forskjellige perspektiver i forhold til velferdssamfunnets oppbygging og utfordringer.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for begreper, teorier, perspektiver, lovgrunnlag og annen kunnskap fra emnet.
  • diskutere sentrale problemstillinger i emnet


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • Forelesninger
  • Selvstudier
  • Ulike typer studentaktive læringsformer
  • Skriftlig og muntlig refleksjon
  • Skriveverksted


Eksamen

 Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Individuelt skriftlig arbeidskrav

Eksamen består av:

  • 4 timers skriftlig individuell skoleeksamen

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Pensum

Omlag 1000 sider pr 15 sp.

Stats- og kommunal-kunnskap - 5 stp

Andersen, I. L. og Neegaard, C. (2012). Riksrevisjonens undersøkelse om det kommunale barnevernet og bruken av statlige virkemidler. Tidsskriftet Norges Barnevern 89(03). Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2012/03/riksrevisjonens_underskelse_om_det_kommunale_barnevernet_o (10 sider)

Gautun, H. (2010). Det nye barnevernbyråkratiet - En studie av samarbeid mellom kommune og stat innen barnevernet. Tidsskriftet Norges Barnevern, 87(02), 90 - 100. Hentet fra: https://www.idunn.no/tnb/2010/02/art09 (11 sider).

Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. og Vabo, S. I. (2011). Politikk og demokrati. En innføring i stats- og kommunalkunnskap. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 15. ISBN: 9788205411043 (204 sider)

Heggen, K., Jørgensen, T. og Rød, P. A. (2013). Det kommunale barnevernet: - Faglege argument i møte med kommunalpolitikk. Tidsskriftet Norsk Barnevern 90(02), 85 - 97. Hentet fra https://www.idunn.no/tnb/2013/02/det_kommunale_barnevernet_-_faglege_argument_i_moete_med_ko (13 sider)

Kroken, R. (2015). Ansvar i barnevern. Om handlingsrom i den kommunale barneverntjenesten. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. Innledning, 1, 3, 4, 5, 6. ISBN 9788205483071 (85 sider)

Helse og sosial-politikk - 4 stp

Halvorsen, K., Stjernø, S. & Øverbye, E. (2013). Innføring i helse- og sosialpolitikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-3, 5-7, 9-12. ISBN 9788215021966 (200 sider)

Kassah, B., Tingvoll, W-A. & Nordahl-Pedersen, H. (2016). Folkehelsearbeid- sentrale utviklingstrekk. I Kassah, B., Tingvoll, W-A. & Nordahl-Pedersen, H. (Red.). Forebyggende helsearbeid- sykepleie i kommunal helse og omsorgstjeneste. (16-29). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 1. (13 s).

Klepp, K-I. & Aarø, L.E. (2017). Ungdom, livsstil og helsefremmende arbeid. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 1. ISBN: 9788205463981 (20 sider)

Widding-Havnerås, T.(2016). Unge vaksne som verken er i arbeid eller utdanning: En registerbasert studie, 1993 - 2009. Søkelys på arbeidslivet 33(04), 360 - 378 Hentet fra: https://www.idunn.no/spa/2016/04/unge_voksne_som_verken_er_i_arbeid_eller_utdanning_en_regi (18 sider)

Jus - 3,5 stp

Bendiksen L. R.L & Haugli T (2015). Sentrale emner i Barneretten. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap 4. ISBN: 9788215025223 (18 sider)

Kjønstad A, Syse A & Kjelland, M (2017). Velferdsrett I. (6 utg.). Oslo: Gyldendal Juridisk. Kap 1, 2, 3.1-3.3. ISBN: 9788205497429

Kjønstad A, Syse A & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett II. (5.utg). Oslo: Gyldendal Juridisk. Kap 1, 2, 3.1-3.2, 6.1-6.3 & 8. ISBN: 9788205497443

Stang, Elisabeth Gording (2013). Velferd og rettferd: Festskrift til Asbjørn Kjønstad. Oslo: Gyldendal Juridisk. (s. 155-168) https://lovdata.no/pro/JUS/stang-eg-2013-01

(Denne artikkelen/kapittel hentes på følgende måte: Logg inn på rettsdata.no og få studenttilgang. Dette må gjøres via Universitetets IP-adresse)

Sosiologi - 2,5 stp

Becker, H. (1963). Outsiders. New York: The Free Press. Kap. 1. Hentet fra: http://leeclarke.com/courses/intro/readings/becker_definingdeviance.pdf (18 sider)

Schiefloe, P. M.(2011). Mennesker og samfunn. Innføring i sosiologisk forståelse. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 6-9. ISBN: 9788245002829 (160 sider)

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BVE-1512
  • Tidligere år og semester for dette emnet