høst
2016
PSY-1501 Grunnleggende statistikk og metode - 5 stp
Innhold
Faglig innhold og relevans i studieprogrammet
Målet med emnet er å gi en innføring i statistikk og forskningsmetoder med relevans for ulike områder av psykologifaget. Det gis en introduksjon til beskrivende statistikk (eks. sentraltendens og spredning) og slutningsstatistikk basert på sannsynlighetsfordelinger, konfidensintervaller og hypotesetesting. Videre blir det undervist i t-test og korrelasjonsanalyser. Emnet inkluderer også en kort innføring i forskningsetikk med vekt på at studentene skal lære seg å unngå plagiering.
Emnet gir en kort innføring i bruk av programpakken IBM SPSS.
Hva lærer du
Mål for læringsutbytte
Etter at emnet er gjennomført skal studenten være i stand til å:
- orientere seg om forskningsetiske retningslinjer og følge disse
- beskrive hva vitenskapelig plagiering er
- beskrive enkle grunnbegreper i statistikk, slik som sentraltendens og varians
- beskrive prinsippet om frekvensbaserte sannsynlighetsfordelinger
- beskrive et konfidensintervall
- beskrive prinsippet bak en signifikanstest
- beskrive begrepet statistisk styrke
- gjennomføre en hypotesetesting
- gjennomføre en t-test og rapportere resultatene i henhold til APA standarden
- gjennomføre en korrelasjonsanalyse og rapportere resultatene i henhold til APA standarden
- beskrive hvilke statistiske metoder som er egnet til å analysere ulike typer data
Eksamen
Eksamen: 4-timers skriftlig skoleeksamen. Spørsmålene blir gitt i form av kortsvarsoppgaver. Karakterskala A-F benyttes. Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F tidlig i det påfølgende semester.
Arbeidskrav: Det stilles krav om innlevering av ett arbeidskrav som vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskravet består i å gjennomføre, fortolke og rapportere ulike statistiske analyser av et datasett. Arbeidskravet må være godkjent før endelig eksamen kan avlegges. Arbeidskravet må gjennomføres samme semester som emnet tas. Tidligere gjennomførte arbeidskrav godkjennes ikke.
Pensum
Carroll, J. (2007). A handbook for deterring plagiarism in higher education. Oxford, UK: Oxford Centre for Staff and Learning Development. (Kapittel 1- deles ut som pdf fil)
Dancey, C. P., & Reidy, J. (2011). Statistics Without Maths for Psychology. Using SPSS for Windows (Fifth ed.). London: Prentice Hall. (Kapitel 1-7).
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: PSY-1501
- Ansvarlig enhet
- Institutt for psykologi
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet