Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

PSY-1501 Grunnleggende statistikk og metode - 5 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter ved Profesjonsstudiet i psykologi og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Faglig innhold og relevans i studieprogrammet

Målet med emnet er å gi en innføring i statistikk og forskningsmetoder med relevans for ulike områder av psykologifaget. Det gis en introduksjon til beskrivende statistikk (eks. sentraltendens og spredning) og slutningsstatistikk basert på sannsynlighetsfordelinger, konfidensintervaller og hypotesetesting. Videre blir det undervist i t-test og korrelasjonsanalyser. Emnet inkluderer også en kort innføring i forskningsetikk med vekt på at studentene skal lære seg å unngå plagiering.

Emnet gir en kort innføring i bruk av programpakken IBM SPSS.


Hva lærer du

Mål for læringsutbytte

Etter at emnet er gjennomført skal studenten være i stand til å:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisning i emnet gis hvert høstsemester, med seks forelesninger (2 * 45 minutter). I tillegg gis det seminarundervisning (i grupper). Seminarundervisningen inkluderer også øvelser i programpakken IBM SPSS.

Eksamen

Eksamen: 4-timers skriftlig skoleeksamen. Spørsmålene blir gitt i form av kortsvarsoppgaver. Karakterskala A-F benyttes. Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F tidlig i det påfølgende semester.

Arbeidskrav: Det stilles krav om innlevering av ett arbeidskrav som vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskravet består i å gjennomføre, fortolke og rapportere ulike statistiske analyser av et datasett. Arbeidskravet må være godkjent før endelig eksamen kan avlegges. Arbeidskravet må gjennomføres samme semester som emnet tas. Tidligere gjennomførte arbeidskrav godkjennes ikke.


Dato for eksamen

Skriftlig 14.09.2016

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Carroll, J. (2007). A handbook for deterring plagiarism in  higher education. Oxford, UK: Oxford Centre for Staff and Learning Development. (Kapittel 1- deles ut som pdf fil)

Dancey, C. P., & Reidy, J. (2011). Statistics Without Maths for Psychology. Using SPSS for Windows (Fifth ed.). London: Prentice Hall. (Kapitel 1-7).