vår 2018
PED-6103 Sosioemosjonelle vansker - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på videreutdanningen i spesialpedagogikk.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regelverk. Det stilles krav om minimum 3-årig relevant høyere utdanning.

Søknad registreres i lokal søknadsweb.

I Søknadsweb velges kategori Videreutdanninger. Deretter kategori Lærerutdanning, pedagogikk og vernepleie. I søknadsalternativene finner du kategori 5007 Studierett - Videreutdanningsemner i spesialpedagogikk, Campus Harstad. I merknadsfeltet under skriver du emnekoden til det/de emner du ønsker å søke opptak til.

OBS: Du kan ikke søke opptak til dette emnet via søknadskategorien "Enkeltemner".

Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.


Innhold

Studiet skal gi ansatte som arbeider med barn og unge kompetanse i å forstå og dermed tilrettelegge tilpasset opplæring for ban og unge som har sosiale og/eller emosjonelle vansker. Studiet er spesielt tilrettelagt for fagfolk som arbeider i forhold til barn og unge hvor det kreves kunnskaper på høyt nivå innen fagfeltet, enten som lærere/rådgivere eller som helse- og sosialarbeidere.

Hva lærer du

Denne videreutdanningen er et kompetansehevende tilbud innen området sosiale og/eller emosjonelle vansker. Målgruppen er personer som i sin arbeidssituasjon kommer i kontakt med barn og unge som blir hemmet i sin læring og utvikling grunnet problematikk relatert til sosiale og/eller emosjonelle vansker.

Det er et mål at kandidatene skal få kunnskaper og tilegne seg forståelse av sentrale faglige tema, samt personlige ferdigheter i forhold barn og ungdom med sosiale og/eller emosjonelle vansker.

Sentrale tema:

  • Ulike forståelsesperspektiver og verdigrunnlag
  • Om sosiale vansker og emosjonelle vansker
  • Regelverk
  • Individuell opplæringsplan
  • Dialog og samtaler
  • Kartleggingsverktøy
  • Opplæringsprogrammer for å fremme sosial kompetanse
  • Programmer for å hjelpe elever til å regulere egne følelser
  • Identifisering av miljø- og samfunnsmessige barrierer

Læringsutbytte

Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:

Kunnskaper:

  • Kunne redegjøre for og kan sammenligne ulik teoretiske perspektiver, og reflektere over hvordan disse perspektivene styrer våre handlinger.
  • Kan gi en inngående beskrive av ulike sosiale og emosjonelle vansker
  • Kan beskrive og diskutere relevante tiltak relatert til aktuelle læringssituasjoner
  • Kan redegjøre for nettverk og betydningen av godt foreldresamarbeid
  • Kunne redegjøre om faktorer som kan hemme- og fremme utvikling av sosial kompetanse

Ferdigheter:

  • Kan bruke relevante observasjons, intervju og screeningverktøy
  • Kan bruke metoder for utvikling av sosial kompetanse
  • Kan hjelpe elever i å regulere egne følelser, tanker og handlinger
  • Kan sette i verk endringer på individ-, gruppe-, og systemnivå

Generell kompetanse:

  • Kan analysere metodiske prinsipper for å redusere uønsket atferd og fremme ønsket atferd
  • Skal kjenne til egen begrensing i møte med elever og foresatte, og vite når det er behov for å få ekstra hjelp og støtte til elever og foreldre
  • Skal kjenne til hvordan man veileder og legger til rette på ulike nivå

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium som gir 10 studiepoeng. Studiet er organisert med to samlinger à 3 dager fordelt over ett semester.

Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen.

Undervisningen består av forelesninger, praktisk oppgaveløsning, praktiske øvelser, veiledningsgrupper og personlig kompetanseutvikling. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.


Eksamen

Det blir gitt ett obligatorisk, individuelt arbeidskrav innenfor sentrale tema i pensum. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet skal være godkjent av faglærer før skriftlig hjemmeeksamen kan avlegges. Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80 % tilstedeværelse på disse for å kunne fremstille seg til eksamen.

Tre dagers individuell hjemmeeksamen med omfang på mellom 1800 og 2000 ord. Det gis ikke veiledning på hjemmeeksamen. Vurdering i forhold til karakterskalaen A-F. A er beste karakter og F er ikke bestått.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-6103
  • Tidligere år og semester for dette emnet