Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2018

PED-6103 Sosioemosjonelle vansker - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for vernepleie

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på videreutdanningen i spesialpedagogikk.

Innhold

Studiet skal gi ansatte som arbeider med barn og unge kompetanse i å forstå og dermed tilrettelegge tilpasset opplæring for ban og unge som har sosiale og/eller emosjonelle vansker. Studiet er spesielt tilrettelagt for fagfolk som arbeider i forhold til barn og unge hvor det kreves kunnskaper på høyt nivå innen fagfeltet, enten som lærere/rådgivere eller som helse- og sosialarbeidere.

Søknadsfrist

1. desember

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regelverk. Det stilles krav om minimum 3-årig relevant høyere utdanning.

Søknad registreres i lokal søknadsweb.

I Søknadsweb velges kategori Videreutdanninger. Deretter kategori Lærerutdanning, pedagogikk og vernepleie. I søknadsalternativene finner du kategori 5007 Studierett - Videreutdanningsemner i spesialpedagogikk, Campus Harstad. I merknadsfeltet under skriver du emnekoden til det/de emner du ønsker å søke opptak til.

OBS: Du kan ikke søke opptak til dette emnet via søknadskategorien "Enkeltemner".

Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.


Hva lærer du

Denne videreutdanningen er et kompetansehevende tilbud innen området sosiale og/eller emosjonelle vansker. Målgruppen er personer som i sin arbeidssituasjon kommer i kontakt med barn og unge som blir hemmet i sin læring og utvikling grunnet problematikk relatert til sosiale og/eller emosjonelle vansker.

Det er et mål at kandidatene skal få kunnskaper og tilegne seg forståelse av sentrale faglige tema, samt personlige ferdigheter i forhold barn og ungdom med sosiale og/eller emosjonelle vansker.

Sentrale tema:

Læringsutbytte

Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:

Kunnskaper:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium som gir 10 studiepoeng. Studiet er organisert med to samlinger à 3 dager fordelt over ett semester.

Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen.

Undervisningen består av forelesninger, praktisk oppgaveløsning, praktiske øvelser, veiledningsgrupper og personlig kompetanseutvikling. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.


Eksamen

Det blir gitt ett obligatorisk, individuelt arbeidskrav innenfor sentrale tema i pensum. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet skal være godkjent av faglærer før skriftlig hjemmeeksamen kan avlegges. Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80 % tilstedeværelse på disse for å kunne fremstille seg til eksamen.

Tre dagers individuell hjemmeeksamen med omfang på mellom 1800 og 2000 ord. Det gis ikke veiledning på hjemmeeksamen. Vurdering i forhold til karakterskalaen A-F. A er beste karakter og F er ikke bestått.


Dato for eksamen

Sosioemosjonelle vansker - hjemmeeksamen utlevering 09.05.2018 innlevering 25.05.2018

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.