høst 2017
PED-1014 Relasjonsvansker og psykososial problematferd - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet er obligatorisk på studieretning spesialpedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk. Emnet inngår også  i Fordypningspakke 3 i Spesialpedagogikk for lærere. Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.

Innhold

Emnet vil gi studentene kunnskaper om barns vansker i relasjon og samspill med andre barn og voksne. Det gis et innblikk i ulike årsaksfaktorer til vanskene, vanskenes ytringsformer samt innsikt i hvordan skole og barnehage kan forebygge og tilrettelegge for læring og utvikling for barn med relasjonsvansker og psykososiale atferdsvansker. Faktorer både på individ og systemnivå vil bli vektlagt. 

Anbefalte forkunnskaper

EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, FIL-0702 Examen philosophicum, nettbasert, FIL-0704 Examen philosophicum, nettbasert med samlinger, PED-0001 Innføring i pedagogikk

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende kunnskap om:

  • Sentrale begreper og teorier innen vanskeområdet.
  • Årsaksfaktorer på individ- og systemnivå.
  • Risiko- og beskyttelsesfaktorer
  • Vanskenes ytringsformer i praksis.
  • Innadvendte- og utagerende barn og unge.
  • Svikt i sosial kompetanse.
  • Omsorgssvikt
  • Skolevegring
  • Mobbing.
  • Tidlig innsats
  • Tiltak og tiltaksevaluering på individ- og systemnivå.

Studenten skal gjennom undervisningen utvikle ferdigheter til å:

  • Reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet.
  • Kunne begrunne sine valg av tiltak og tilrettelegging i spesialpedagogisk praksis.
  • Anvende faglige kunnskaper på praktiske problemstillinger.

Studenten skal gjennom undervisningen utvikle kompetanse til å:

  • Planlegge tiltak på individ og systemnivå.
  • Utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen det spesialpedagogiske fagområdet.
  • Kunne analysere konkrete problemer i spesialpedagogisk praksis


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger og seminar. Undervisningen gis i høstsemesteret. Undervisningen er samlingsbasert.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 min. Tema for framlegg avtales med emneansvarlig. Nærmere opplysninger om gjennomføring av arbeidskravet gis på forelesninger og Fronter.

Eksamen består av en 6 timers individuell digital skriftlig eksamen.

Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F regnes som stryk/ikke bestått. 

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Befring, E. (2012). Forebygging ¿ tidlig innsats til barns beste (kap 2) I; Bjørnsrud, H. & Nilsen, S. (red.). Tidlig innsats. Bedre læring for alle. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

13 sider

 

Gunnestad, A. (2014). Resilliens som tilnærming i arbeid med barn som trenger særskilt hjelp (kap 14). I; Sjøvik, P. (red.). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.

21 sider

 

Kearney, C.A. & Bates, M. (2005). Addressing School Refusal Behavior: Suggestions for Frontline Professionals. In; Children & Schools, Volume 27, number 4, October 2005, pp. 207-216.

Lastet ned 30. mai 2017 fra: http://search.proquest.com/docview/210943474/fulltextPDF/A65C6CF15DC94A59PQ/1?accountid=17260

9 sider

 

Kearney, C.A., Chapman, G. & Gaitlin Cook, L. (2005). Moving from Assessment to Treatment of School Refusal Behavior in Youth. In; International Journal of Behavioral and Consultation Therapy Volume 1, No. 1, Winter 2005, pp 46-51. Lastet ned 30. mai 2017 fra: http://psycnet.apa.org/journals/bct/1/1/46.pdf&productCode=pa

5 sider

 

Killén, K. (2008) Omsorgssvikt og barnemishandling. i; Kvello, Ø. (red.). Oppvekst. Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal akademisk.

24 sider

 

Kvello, Ø. (2008). Sentrale begreper i sosialiseringsteorier. (kapittel 2) i; Kvello, Ø. (red.). Oppvekst. Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal akademisk.

24 sider.

 

Kvello, Ø. (2008). Transaksjonsmodellen: Mennesker og miljø utvikler hverandre. (kapittel 8) i; Kvello, Ø. (red.). Oppvekst. Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal akademisk.

29 sider

 

Lund, I. (2012). En sosialpsykologisk forståelse i møte med innagerende atferd (kap 3) i; Lund, I. (red.). Det stille atferdsproblemet. Innagerende atferd i barnehage og skole. Bergen: Fagbokforlaget.

17 sider

 

Lund, I. (2012). Tiltak i møte med barn og unge som viser innagerende atferd, (s 102-136) i; Lund, I. (red.). Det stille atferdsproblemet. Innagerende atferd i barnehage og skole. Bergen: Fagbokforlaget

34 sider

 

Nordahl, T. Sørlie, M-A., Manger, T. & Tveit, A. (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger. Bergen: Fagbokforlaget.

267 sider

Hele boka

 

 

Nordahl, T. (2012). Pedagogisk analyse. Beskrivelse av pedagogisk analysemodell til bruk i grunnskolen (hefte i serien Dette vet vi om). Oslo: Gyldendal Akademisk.

57 sider

Hele boka

 

Ogden, T. (2015). Atferdsproblemer blant barn og unge (kap 1). i; Ogden, T. Sosial kompetanse og

Problematferd blant barn og unge. Oslo: Gyldendal akademisk.

20 sider

 

Ogden, T. (2015). Kartlegging og risikovurdering. (kap 2). i; Ogden, T. Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Oslo: Gyldendal akademisk.

27 sider

 

Ogden, T. (2015). Elevperspektivet ¿ alvorlige atferdsproblemer. (kap 7) i; Ogden, T. Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Oslo: Gyldendal akademisk.

30 sider

 

Roland, E. (2014): Mobbingens psykologi. Hva kan skolen gjøre? (Kapittel 3, 7, 9, 10, 18 og 19). Oslo: Universitetsforlaget.

84 sider

Store deler av boka

 

Rønhovde, L.I. (2004): Kan de ikke bare ta seg sammen? Om barn og unge med AD/HD og Tourette syndrom (2.utgave), Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2, 3, 8, 9, 10)

99 sider

Store deler av boka

 

 

760 sider totalt

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1014
  • Tidligere år og semester for dette emnet