Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2017
PED-1014 Relasjonsvansker og psykososial problematferd - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende kunnskap om:
- Sentrale begreper og teorier innen vanskeområdet.
- Årsaksfaktorer på individ- og systemnivå.
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Vanskenes ytringsformer i praksis.
- Innadvendte- og utagerende barn og unge.
- Svikt i sosial kompetanse.
- Omsorgssvikt
- Skolevegring
- Mobbing.
- Tidlig innsats
- Tiltak og tiltaksevaluering på individ- og systemnivå.
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle ferdigheter til å:
- Reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet.
- Kunne begrunne sine valg av tiltak og tilrettelegging i spesialpedagogisk praksis.
- Anvende faglige kunnskaper på praktiske problemstillinger.
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle kompetanse til å:
- Planlegge tiltak på individ og systemnivå.
- Utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen det spesialpedagogiske fagområdet.
- Kunne analysere konkrete problemer i spesialpedagogisk praksis
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 min. Tema for framlegg avtales med emneansvarlig. Nærmere opplysninger om gjennomføring av arbeidskravet gis på forelesninger og Fronter.
Eksamen består av en 6 timers individuell digital skriftlig eksamen.
Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F regnes som stryk/ikke bestått.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Befring, E. (2012). Forebygging ¿ tidlig innsats til barns beste (kap 2) I; Bjørnsrud, H. & Nilsen, S. (red.). Tidlig innsats. Bedre læring for alle. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
13 sider
Gunnestad, A. (2014). Resilliens som tilnærming i arbeid med barn som trenger særskilt hjelp (kap 14). I; Sjøvik, P. (red.). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
21 sider
Kearney, C.A. & Bates, M. (2005). Addressing School Refusal Behavior: Suggestions for Frontline Professionals. In; Children & Schools, Volume 27, number 4, October 2005, pp. 207-216.
Lastet ned 30. mai 2017 fra: http://search.proquest.com/docview/210943474/fulltextPDF/A65C6CF15DC94A59PQ/1?accountid=17260
9 sider
Kearney, C.A., Chapman, G. & Gaitlin Cook, L. (2005). Moving from Assessment to Treatment of School Refusal Behavior in Youth. In; International Journal of Behavioral and Consultation Therapy Volume 1, No. 1, Winter 2005, pp 46-51. Lastet ned 30. mai 2017 fra: http://psycnet.apa.org/journals/bct/1/1/46.pdf&productCode=pa
5 sider
Killén, K. (2008) Omsorgssvikt og barnemishandling. i; Kvello, Ø. (red.). Oppvekst. Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal akademisk.
24 sider
Kvello, Ø. (2008). Sentrale begreper i sosialiseringsteorier. (kapittel 2) i; Kvello, Ø. (red.). Oppvekst. Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal akademisk.
24 sider.
Kvello, Ø. (2008). Transaksjonsmodellen: Mennesker og miljø utvikler hverandre. (kapittel 8) i; Kvello, Ø. (red.). Oppvekst. Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal akademisk.
29 sider
Lund, I. (2012). En sosialpsykologisk forståelse i møte med innagerende atferd (kap 3) i; Lund, I. (red.). Det stille atferdsproblemet. Innagerende atferd i barnehage og skole. Bergen: Fagbokforlaget.
17 sider
Lund, I. (2012). Tiltak i møte med barn og unge som viser innagerende atferd, (s 102-136) i; Lund, I. (red.). Det stille atferdsproblemet. Innagerende atferd i barnehage og skole. Bergen: Fagbokforlaget
34 sider
Nordahl, T. Sørlie, M-A., Manger, T. & Tveit, A. (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger. Bergen: Fagbokforlaget.
267 sider
Hele boka
Nordahl, T. (2012). Pedagogisk analyse. Beskrivelse av pedagogisk analysemodell til bruk i grunnskolen (hefte i serien Dette vet vi om). Oslo: Gyldendal Akademisk.
57 sider
Hele boka
Ogden, T. (2015). Atferdsproblemer blant barn og unge (kap 1). i; Ogden, T. Sosial kompetanse og
Problematferd blant barn og unge. Oslo: Gyldendal akademisk.
20 sider
Ogden, T. (2015). Kartlegging og risikovurdering. (kap 2). i; Ogden, T. Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Oslo: Gyldendal akademisk.
27 sider
Ogden, T. (2015). Elevperspektivet ¿ alvorlige atferdsproblemer. (kap 7) i; Ogden, T. Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge. Oslo: Gyldendal akademisk.
30 sider
Roland, E. (2014): Mobbingens psykologi. Hva kan skolen gjøre? (Kapittel 3, 7, 9, 10, 18 og 19). Oslo: Universitetsforlaget.
84 sider
Store deler av boka
Rønhovde, L.I. (2004): Kan de ikke bare ta seg sammen? Om barn og unge med AD/HD og Tourette syndrom (2.utgave), Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2, 3, 8, 9, 10)
99 sider
Store deler av boka
760 sider totalt