høst 2017
TYS-6011 Tysk for 5-10. trinn, nivå 1 - 15 stp

Søknadsfrist

1. mars på utdanningsdirektoratets nettsted

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne dersom du har fullført en lærerutdanning. Det bør kombineres med emnet TYS-6012 som tilbys påfølgende semester.

Opptakskrav

Emnet kan tas som enkeltemne av søkere med fullført lærerutdanning. Det anbefales også at du har forkunnskaper tilsvarende TYS-0100 Innføring i tysk, tysk nivå I eller II (tidligere B-/C-språk) fra videregående skole eller har bodd i en lengre periode i et tyskspråklig land.

Søknadsfrist: 1. mars på utdanningsdirektoratets nettsted.


Innhold

  • Innføring i og styrking av basale grammatiske kunnskaper (morfologi: verb- og substantivbøyning; syntaks: enkel kasussyntaks; fonetikk)
  • Innføring i tysk (ungdoms-)litteratur med særlig vekt på bruk i skoleundervisningen
  • Innføring i tredjespråkdidaktikk I: språklæring og språkformidling med særlig fokus på tredjespråk (2.fremmedspråk) og skolenes fagplaner for fremmedspråk (trinn 5-10)
  • Å ta språket i bruk i autentiske språkbrukssituasjoner I: lesing og skriving av kortere brukstekster; lytteforståelse; muntlig språkbruk
  • Kritisk bruk av tyskspråklige kilder ved innhenting av aktuell informasjon og fordypning i spesialemner
  • Bruk av digitale verktøy i tyskundervisningen


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Studenten har:

  • gode basiskunnskaper i tysk fonetikk og tysk formlære og syntaks
  • gode praktiske kunnskaper i tysk fonetikk slik at studenten kan veilede og korrigere egen og andres tysk uttale
  • grunnleggende morfologi-kunnskaper med tanke på substantiv- og verbbøyningen slik at studenten selv kan produsere enkelte skriftlige og muntlige tekster på tysk og kan veilede elever i deres innlæring på feltet
  • grunnleggende syntaks-kunnskaper med tanke på enkle tyske setninger for å kunne produsere gode og språklige korrekte setninger for bruk i undervisningen og for å kunne veilede elevenes innlæring på feltet
  • en grunnleggende forståelse for skolenes læreplaner
  • grunnleggende kunnskaper om språklæring og språkformidling med særlig fokus på tredjespråk

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • anvende sine grammatiske kunnskaper i praksis, dvs. ved muntlig og skriftlig produksjon og ved resepsjon an kortere tyskspråklige brukstekster
  • bruke leksikalske og grammatikalske oppslagsverk
  • kritisk vurdere bruken av digitale verktøy i tyskundervisningen
  • arbeide selvstendig med omsettingen av skolenes fagplan i egen undervisning
  • veilede elever i deres språklæringsprosess
  • kritisk vurdere bruken av læringsmateriell, læringsmåter og medier i egen undervisning
  • ta i bruk egne læremidler, nye læremåter og nye medier på en adekvat måte i egen undervisning

Kompetanse:

Det språklige kompetansenivået tilsvarer nivå A2/B1 i henhold til den felleseuropeiske referanserammen for språk (GER)


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk og tysk

Undervisning

Undervisningen gis som et rent nettstudium. Det tas utgangspunkt i en digital læringsplattform. Emnet deles inn i 5 moduler (modul 1-5) som det arbeides med i kronologisk rekkefølge. Modulene er delt inn i ulike arbeidsområder som det jobbes med parallelt.

Modulene inneholder muntlige og skriftlige tekster som presenterer det faglige innholdet (se ovenfor). Til disse knyttes det både individuelle og gruppeoppgaver som skal bidra til læring og refleksjon. Det kreves både muntlige og skriftlige studentaktiviteter (individuelle og i grupper). Alle studentaktivitetene er knyttet tett opp til studentenes framtidige arbeid som tysklærer.

Studentene arbeider både individuelt og i faste arbeidsgrupper på nett (via plattformen). Innenfor hver modul blir det gjennomført obligatoriske synkrone nettseminarer (webinarer) som fastsettes og styres av faglærer. Dessuten legges det opp til obligatoriske nettbaserte møter som studentene selv har ansvar for selv.

Emnet evalueres ved muntlig midtveisevaluering og skriftlig sluttevaluering.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Hver av modulene 1-4 avsluttes med et obligatorisk arbeidskrav som inneholder mindre oppgaver innenfor de enkelte arbeidsområdene. Noen av disse er individuelle, andre er gruppeoppgaver. Alle arbeidskravene kombinerer studentenes egen språklæring med didaktisk rettede problemstillinger og er i tillegg knyttet tett opp til studentenes fremtidige arbeid som tysklærer.

Vurderingsuttrykket for arbeidskravene er godkjent/ikke godkjent.

Eksamen består av:

  • mappeevaluering

Modul 5 er eksamensmodulen. Studentene arbeider selvstendig med en større oppgave som inneholder ulike deloppgaver knyttet til kursets ulike arbeidsområder og læringsmål. Ved hver oppgavedel vil det være oppgitt om deloppgaven skal løses muntlig, skriftlig eller som en kombinasjon av begge deler, samt om deloppgaven skal løses individuelt eller i grupper.

Det gis én samlet karakter for hele oppgaven.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Hele emnet er et nettkurs. Alt materiale som legges ut på emnets nettside er pensum. Der vil studentene finne tekster, linker, litteraturanbefalinger samt informasjon om ytterligere anbefalt pensumlitteratur. Det finnes med andre ord ingen pensum i tradisjonell forstand. Alt man skal jobbe med, er tilgjengelig digitalt via plattformen. Plattformens "klasserom" åpnes for studentene ca. 15.august.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Nettbasert |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: TYS-6011
  • Tidligere år og semester for dette emnet