Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2017

TYS-6011 Tysk for 5-10. trinn, nivå 1 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for språk og kultur, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne dersom du har fullført en lærerutdanning. Det bør kombineres med emnet TYS-6012 som tilbys påfølgende semester.

Innhold


Søknadsfrist

1. mars på utdanningsdirektoratets nettsted

Opptakskrav

Emnet kan tas som enkeltemne av søkere med fullført lærerutdanning. Det anbefales også at du har forkunnskaper tilsvarende TYS-0100 Innføring i tysk, tysk nivå I eller II (tidligere B-/C-språk) fra videregående skole eller har bodd i en lengre periode i et tyskspråklig land.

Søknadsfrist: 1. mars på utdanningsdirektoratets nettsted.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Studenten har:

Ferdigheter:

Studenten kan:

Kompetanse:

Det språklige kompetansenivået tilsvarer nivå A2/B1 i henhold til den felleseuropeiske referanserammen for språk (GER)


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk og tysk

Undervisning

Undervisningen gis som et rent nettstudium. Det tas utgangspunkt i en digital læringsplattform. Emnet deles inn i 5 moduler (modul 1-5) som det arbeides med i kronologisk rekkefølge. Modulene er delt inn i ulike arbeidsområder som det jobbes med parallelt.

Modulene inneholder muntlige og skriftlige tekster som presenterer det faglige innholdet (se ovenfor). Til disse knyttes det både individuelle og gruppeoppgaver som skal bidra til læring og refleksjon. Det kreves både muntlige og skriftlige studentaktiviteter (individuelle og i grupper). Alle studentaktivitetene er knyttet tett opp til studentenes framtidige arbeid som tysklærer.

Studentene arbeider både individuelt og i faste arbeidsgrupper på nett (via plattformen). Innenfor hver modul blir det gjennomført obligatoriske synkrone nettseminarer (webinarer) som fastsettes og styres av faglærer. Dessuten legges det opp til obligatoriske nettbaserte møter som studentene selv har ansvar for selv.

Emnet evalueres ved muntlig midtveisevaluering og skriftlig sluttevaluering.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Hver av modulene 1-4 avsluttes med et obligatorisk arbeidskrav som inneholder mindre oppgaver innenfor de enkelte arbeidsområdene. Noen av disse er individuelle, andre er gruppeoppgaver. Alle arbeidskravene kombinerer studentenes egen språklæring med didaktisk rettede problemstillinger og er i tillegg knyttet tett opp til studentenes fremtidige arbeid som tysklærer.

Vurderingsuttrykket for arbeidskravene er godkjent/ikke godkjent.

Eksamen består av:

Modul 5 er eksamensmodulen. Studentene arbeider selvstendig med en større oppgave som inneholder ulike deloppgaver knyttet til kursets ulike arbeidsområder og læringsmål. Ved hver oppgavedel vil det være oppgitt om deloppgaven skal løses muntlig, skriftlig eller som en kombinasjon av begge deler, samt om deloppgaven skal løses individuelt eller i grupper.

Det gis én samlet karakter for hele oppgaven.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Hele emnet er et nettkurs. Alt materiale som legges ut på emnets nettside er pensum. Der vil studentene finne tekster, linker, litteraturanbefalinger samt informasjon om ytterligere anbefalt pensumlitteratur. Det finnes med andre ord ingen pensum i tradisjonell forstand. Alt man skal jobbe med, er tilgjengelig digitalt via plattformen. Plattformens "klasserom" åpnes for studentene ca. 15.august.