Studenter med tillitsverv

Kulltillitsvalgte studenter representerer sine medstudenter i evalueringssamtaler med studieprogramleder. Alle utdanninger skal i kort tid etter studiestarten velge sine representanter på hvert kull som deltar i kvalitetsutvikling.

I vervet som kulltillitsvalgt student representerer 1-2 studenter  per kull sine medstudenter i evalueringssamtaler med studieprogramleder og instituttleder. Vervet gir studenter ingen ansvar i konflikter.

På denne nettsiden finner kulltillitsvalgte studenter informasjon om

  • hvordan UiT fungerer?
  • kvalitetssystemet for utdanning ved UiT
  • studentenes rolle i kvalitetsarbeid ved utdanningen du går på
  • hvordan kulltillitsvalgte studenter kan gi tilbakemeldinger om utdanningskvalitet?
  • varslingsrutiner ved UiT
  • rådgivingstjenesten ved Norges arktiske studentsamskipnad
  • studentombudet

Om høsten gis det opplæring i vervet i form av et tre-timers kurs på alle campuser og digitalt. Annonseringen skjer via Tavla og e-poster fra studieadministrasjonen. Både studenter og ansatte er velkommen!

Hvordan fungerer UiT?
Studenter forholder seg mest til sine studieprogram, sitt institutt og muligens også til sitt fakultet. Da kan det være nyttig å vite hvordan UiT er bygd opp, og hvorfor det kan ta tid før endringer skjer.
UiT har rundt 16.700 studenter og 3.700 ansatte. Disse er fordelt på 4 campuser i Alta, Harstad, Narvik og Tromsø. I tillegg kommer 11 studiesteder i Troms og Finnmark. 
Studieprogram forvaltes av et institutt som igjen er underlagt et fakultet. Organisasjonskartet gir en kjapp oversikt.
Organiseringen gjenspeiler ulike arbeids- og ansvarsområder, og den komplekse oversikten kan også forklare hvorfor beslutningsveiene i organisasjonen er lange.

Studentenes rolle i kvalitetsarbeid
Kulltillitsvalgte studenter skal være ressurspersoner i arbeidet med utdanningskvalitet ved studieprogrammet de går på. Det er en del av vervet å ta opp saker som er viktige for sine medstudenter på kullet, og som har betydning for læringsmiljøet. Med andre ord: saker som hemmer eller fremmer god studiekvalitet. Kulltillitsvalgte studenter skal delta på dialogmøter med studieprogramleder og instituttleder, gjerne sammen med tillitsvalgte studenter fra andre kull på samme studieprogram. Kulltillitsvalgte studenter inviteres til å gi forslag til forbedringer, men også til å trekke fram det positive, da ellers gode undervinsingsmetoder kan tas bort igjen, når ingen vet at de fungerer godt for studentene.
Tilbakemeldinger og endringsforslag vurderes, og er viktige innspill til de som jobber med å lage god undervisning.

En del av vervet er også å motivere sine medstudenter til å gi tilbakemeldinger - enten i direkte kontakt med kulltillitsvalgte studenter, eller i studentundersøkelser som Studiebarometeret eller SHoT-undersøkelsen (Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse). 

UiTs kvalitetssystem for utdanning
Utdanningsvirksomheten styres av nasjonale og lokale bestemmelser: Lov om universiteter og høgskoler, Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning, Forskrift om studier og eksamener ved Universitet i Tromsø - Norges arktiske universitet for å bare nevne noen. Innholdet i lov og forskrifter regulerer f.eks.

  • Opptakskrav til studieprogram
  • Antall studiepoeng et studieprogram skal ha
  • Gjennomføring av eksamen og sensur
  • Studenters rettigheter og plikter 
  • Studentinvolvering i styrer, råd og utvalg
  • Kvalitetssikring og studenters rolle i det

Det forventes ikke av studenter at de setter seg inn i hele systemet, men noen deler må tillitsvalgte studenter være kjent med. Dette gjelder særlig

Hvordan kan studenter gi tilbakemeldinger?

  1. Typiske spørsmål og problemstillinger en kulltillitsvalgt student kan møte er:
    • Mangel på informasjon
    • Misnøye med undervisningen
    • Det sosiale miljøet på kullet
    • Manglende sammenheng mellom undervisning og eksamen
    • Praksis
    • Klage på karakter

  2. Hvordan imøtekomme sine medstudenter?
    • Vær imøtekommende - Vær en trygg person man kan snakke med og skap tillit.
    • Vis forståelse - Ofte kan det være vanskelig å si ifra om problemer.
    • Snakk om mulige løsninger - Lag en forventningsavklaring.

  3. Hva kan en (tillitsvalgt) student gjøre?
    • Si ifra tidlig - Ofte kan en sak unngås å bli et problem, hvis det bare tas opp tidlig nok.
    • Ta det med rota - Finn det faktiske problemet, ikke bare symptomer på problemet.
    • Ta det opp med riktig person og nivå - Finn ut hvem som er ansvarlig og kan hjelpe deg med å løse problemet.

  4. Hvem er lavest mulig nivå?
    • De som står studenter nærmest i utdanningen er undervisere, emneansvarlige, studieprogramleder eller en studiekonsulent. Det skal være lav terskel å ta kontakt.

  5. Hvordan ta opp problemer på lavest mulig nivå?
    • Snakk med ansvarlige - Kan du snakke med foreleseren i en pause, eller trenger du spørre om et møte?
    • Send en e-post - Ofte kan det virke enklest å bare sende en e-post, da man ikke må møte personen fra ansikt til ansikt, men det kan også fort oppstå misforståelser.
    • Ta det opp med nærmeste - Hvem er nærmest problemet? Er det et problem fra forelesning, eller handler det om noe overordnet?
    • Ha et fokus på utvikling - Kom med løsninger og unngå kun å klage.

Hva kan studenter gjøre når det blir alvorlig?

Det er ikke tillitsvalgte studenters ansvar å håndtere konfliktsaker på vegne av medstudenter! Likevel kan tillitsvalgte studenter få henvendelser fra medstudenter som trenger råd, eller kanskje hjelp, og da må man kjenne til støttetjenesten ved UiT.
Dette kan være:

Husk at du alltid kan ta kontakt med de ovennevnte for å rådføre deg, når du er usikker om du vil varsle eller trenger noen tips om hvordan du kan ta tak i problemet selv. 

Ansvarlig for siden: Verena Woltering
Sist endret: 29.10.2024 10.54
Få utskriftsvennlig versjon ved å trykke på denne