Emnenavn

Barnerettsforskning; teori, metode og gjennomføring
Emnekode JUR-8012
Antall studiepoeng Emnet er normert til 2 studiepoeng, som tilsvarer en arbeidsinnsats på 50-60 timer. I dette inngår forberedelse til (arbeid med litteratur og annen type forventet forberedelse) og deltakelse på undervisningen, samt eventuelle etterarbeider.
Emnets varighet 1 semester
Første undervisningstermin Høst 2024
Eventuelle forkunnskapskrav Emnet er rettet mot studenter som er tatt opp på ph.d.-program rettsvitenskap.
Eventuell vektingsreduksjon 2 stp. reduksjon mot JUR-8011
Studieprogramtilhørighet Ph.d.-program i rettsvitenskap
Språk Norsk
Emnetype Kan tas av enkeltemnestudenter på ph.d.-nivå.
Emnets faglige innhold

Emnet omhandler barnerett som forskningsfelt. Barneretten omfatter et mangfold av tema, perspektiv, innfallsvinkler og metoder, med siktemålet om å belyse barns rettslige stilling på ulike områder. Kjernen i emnet knytter seg til bruk og utvikling av teorier i barnerettslige forskningsprosjekter, særlige metodiske utfordringer i barneretten og viktigheten av en rettighetstilnærming på dette området. Menneskerettslige aspekter står sentralt, og siktemålet er å gjøre deltakerne fortrolig med den internasjonale diskursen på en måte som gjør at de kan relatere egne arbeider til dette. Emnet tar opp nyere utviklingstrekk, herunder om tverrvitenskapelig elementer i barnerettslige prosjekter. Målet med emnet er å legge til rette for at deltakerne kan bygge videre på eksisterende forskning og bidra til utviklingen av barnerettsforskningen. Emnet vil kombinere arbeid med mer overordnede barnerettslige teorier, metoder og problemstillinger, og konkret arbeid med eget forskningsprosjekt. 

Opptakskrav og søknadskode

Må være tatt opp til et ph.d.-program i rettsvitenskap.

Søknadskode: 9301.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne har studenten kunnskap om forskningsfronten innenfor barnerettslig forskning, ulike teorier og metodiske utfordringer på barnerettens område. Kunnskapen skal gjøre studentene i stand til å vurdere bruken og nytten av dette innenfor eget forskningsprosjekt.

Ferdigheter

Emnet skal bidra til at studentene får bedre forutsetninger til å formulere barnerettslige problemstillinger og til å gjennomføre eget forskningsprosjekt på et høyt internasjonalt nivå og innenfor den barnerettslige forskningsfront. Studentene skal etter fullført emne kunne delta i barnerettslige diskusjoner og kunne utfordre etablert kunnskap. Studentene skal trenes i å gi og motta konstruktiv tilbakemelding på andres og eget prosjekt. 

Generell kompetanse

Emnet skal legge til rette for at studentene kan identifisere og diskutere etiske utfordringer innenfor barneretten, og bidra til at eget forskningsprosjekt kan gjennomføres med høy faglig integritet. Emnet skal gjøre studentene i stand til å formidle egen barnerettsforskning nasjonalt og internasjonalt og til å delta i debatter på fagområdet.

Undervisningsmetode

Emnet baserer seg på studentaktive læringsformer. Kandidatene skal tilegne seg kunnskap gjennom egen aktivitet og det stilles store krav til aktiv deltakelse, både muntlig og skriftlig. Nasjonale og internasjonale barnerettsforskere vil holde korte innledninger, etterfulgt av diskusjoner hvor innledninger og lesepensum kobles til studentenes egne forskningsprosjekter. 

Forberedelser vil bestå i å lese utvalgte deler av hverandres forskningsprosjekter, samt et på forhånd gitt pensum. I tillegg forventes en refleksjon av stoffet opp mot eget prosjekt.

Det er obligatorisk å være til stede på all undervisning og å delta aktivt i diskusjonene. Deltakerne må presentere egne forskningsprosjekter i løpet av emnet. De må videre levere inn tekst fra eget forskningsprosjekt, 15-20 sider. Deltakerne må lese hverandres tekst og gi konstruktiv tilbakemelding muntlig og skriftlig.

Skriftlig skoleeksamen

Det avholdes ingen formell eksamen i emnet. Fullført emne, med deltakelse i undervisningsaktivitetene nevnt over, gir et bevis på deltakelse og oppnådde studiepoeng. Emnet vil inngå som en del av den prøvingen som skjer etter fullført opplæringsdel og innlevering av avhandling, samt gjennomføring av eventuell prøveforelesning og disputas.

Karakterregel

Bestått – ikke bestått 

Studiested

Tromsø 




Vedlegg: