Webinar: Tverrgående trender i håndtering av digital informasjon / Transversal trends in management of digital information

NORSK:
Vi lever i en tid preget av et komplekst og fragmentert informasjonslandskap med en høy grad av politisk polarisering. Universitetet i Alcalá holder i juni et webinar om hvordan du kan navigere i dette landskapet ved hjelp av kritisk tenkning, faktasjekking og kildekritikk.
ENGLISH:
We live in an era characterised by a complex and fragmented information landscape with a high degree of political polarisation. In June, the University of Alcalá is hosting a webinar on how to navigate this landscape using critical thinking, fact-checking, and source criticism.
NORSK:
Dato: 2. juni 2025 - 5. juni 2025
Vertsuniversitet: Universitetet i Alcalá (UAH)
Type aktivitet / Modus: MOOC/webinar
Målgrupper: Bachelor- og masterstudenter og stipendiater
Varighet: Opptil 1 uke
Dokumentasjon av deltakelse: Karakterutskrift – 2 studiepoeng (ECTS)
Språk: Engelsk
Vurdering av søkere: Kvalitativ vurdering
Antall ledige plasser: 35
Er kvalifisert for internasjonalt sertifikat: Ja
Evalueringskriterier: 40 prosent – Akademiske meritter / yrkesbakgrunn - 30 prosent motivasjon – 30 prosent språk
Krav til søkere: Grunnleggende digitale ferdigheter (spesielt MS Office)
Søknadsfrist: 24. mars 2025
På dette webinaret utforsker vi kritiske tverrgående trender i håndtering av digital informasjon, med fokus på nøkkelområder som digital kritisk tenkning, faktasjekking, informasjonskompetanse og digital tilgjengelighet.
Å utvikle kompetanse og kunnskap på slike områder er av stor betydning både i en akademisk kontekst og i andre sektorer. Ved å delta på kurset kan deltakere bryne seg på å navigere og kritisk engasjere seg i et digitalt informasjonslandskap.
Ved å delta på webinaret kan du få praktisk innsikt i å gjenkjenne troverdige kilder, verifisere informasjon og gjøre digitalt innhold tilgjengelig for alle brukere, inkludert de med funksjonshemninger.
Hovedtema som blir belyst:
Metodikk:
Kursmetodikken vil bruke en nettbasert, mangesidig tilnærming for å forbedre læringsopplevelsen og gjøre kurset tilgjengelig for deltakere med ulik bakgrunn.
Vi vil ta i bruk både av synkrone forelesninger, gruppeaktiviteter og praktiske øvelser. På slutten av hver økt setter vi av tid til spørsmål- og svar for å sikre at eventuelle tvil og avklaringer kan komme fram i lyset.
Gjennom vår nettbaserte plattform tar vi i bruk ulike læringsressurser, praktiske øvelser og lenker for å bringe fram informasjon om emnet.
Denne blandingen av undervisningsmetoder gir deltakere mulighet til å bygge en omfattende forståelse av emnet og fremmer aktiv deltakelse.
ENGLISH:
Date: 2 June 2025 - 5 June 2025
Host university: University of Alcalá (UAH)
Type of activity / Mode: MOOC/webinar
Target groups: Master students, PhD students, Undergraduate students
Duration: Up to 1 week in length
Recognition: Transcript of records – 2 ECTS
Language: English
Recruitment of participants: Qualitative Assessment
Number of open spots: 35
Is eligible to international certificate: Yes
Evaluation criteria: 40% - Academic / Professional Merit 30% - Motivation 30% - Language
Prerequisites: Basic digital skills (especially MS Office)
Application deadline 25 March 2025
This course explores critical transversal trends in managing digital information, focusing on key areas such as digital critical thinking, fact-checking, information literacy, and digital accessibility.
It emphasizes the importance of these skills in various professional and academic contexts, preparing students to navigate and critically engage with the digital information landscape.
The course provides practical insights into recognizing credible sources, verifying information, and making digital content accessible to all users, including those with disabilities.
Key Topics:
Methodology:
The course methodology will use an online multifaceted approach to enhance the learning experience and make the course available for many interested students.
We will employ a mix of synchronous lectures, group activities and practical real hands-on exercises. At the end of each session, a Q&A segment is included to ensure any doubts and clarifications are addressed promptly.
The online platform will contain learning resources, practical exercises and links to acquire more information about the topic.
This blend of teaching methods ensures a comprehensive grasp of the subject matter and promotes active student engagement