Kolonialisme beskrives ofte som en stats dominasjon over en annen stat, et område eller et folk utenfor statens egentlige territorium. Denne dominasjon innebærer ofte undertrykkelse av det opprinnelige folket. I Norge ble det samiske folk offisielt anerkjent som urfolk i 1990. Siden vedtaket av ILO-konvensjonen om urfolk og stammefolk er urfolks rettigheter beskyttet gjennom ulike konvensjoner, erklæringer og menneskerettighetsinstrumenter. Helt sentralt står urfolks rett til å bevare og videreutvikle sin egen livsform og kultur på sine egne premisser, og at nasjonalstatene har en plikt til aktivt å støtte dette arbeidet.
Likevel opplever urfolk i nesten halvparten av FN-landene at deres rett til selvbestemmelse blir begrenset eller avvist. Selv i land som anerkjenner tidligere urettferdigheter knyttet til kolonialisme, fortsetter urfolksgrupper å kjempe for å bli hørt når deres livsform og kultur trues. Dette skjer også i Norge, der samiske rettigheter fortsatt utfordres i saker som angår deres kultur og livsform.
Ved å se nærmere på begrepenes makt, og hvordan fraværet av passende begreper kan bidra til marginalisering, kan vi bedre forstå en av mekanismene bak denne kontinuerlige dominasjonen. Den britiske filosofen Miranda Fricker beskriver hermeneutisk urettferdighet som en urett som oppstår når et samfunn mangler de konseptuelle rammene til å forstå og anerkjenne en gruppes erfaringer. For urfolk betyr ofte dette at deres opplevelser og perspektiver ikke forstås gjennom majoritetssamfunnets språk og kategorier. Uten denne forståelsen vil heller ikke urfolk blir hørt når deres livsform og kultur trues.
I denne samtalen tar Hedda Smedheim Bjerklund opp spørsmål knyttet til begrepenes makt og hvordan sosial makt opererer når vi setter noen i en underlegen posisjon i fortolkningen av sin egen situasjon.
Hedda Smedheim Bjerklund er universitetslektor i filosofi ved UiT - Norges Arktiske Universitet. Hun arbeider særlig med feministisk filosofi og spørsmål om urfolk og natur.