Velferdsteknologi og fremtidens helsevesen i norske kommuner

Illustrasjons-/bannerbilde for Velferdsteknologi og fremtidens helsevesen i norske kommuner

Vi er helt avhengig av å ha nok og kompetent personell for at våre sykehus og kommuner skal kunne tilby helse- og omsorgstjenester av god kvalitet.

Har vi nok hender? Personellet er selve ryggraden i helse- og omsorgstjenestene våre.

Samtidig har det blitt et merkbart større press på personellet i helse- og omsorgstjenestene de seneste årene. Norge står, i likhet med andre land, overfor store utfordringer med tilgang på personell. Situasjonen blir enda strammere i fremtiden.

Fremtidens helsetjenester må løses med en økende bruk av digitale verktøy og helsetjenester. Sammen med varme hender og dedikerte helsepersonell kan helseteknologi gjøre samfunnet i stand til å gi oss de helse- og omsorgstjenestene vi trenger.

Konferansen arrangeres som en del av Forskningsdagene og skal rette oppmerksomhet mot utfordringer, muligheter og nåværende og fremtidige løsninger for norske kommuner.

Arrangementet er et samarbeid mellom Harstad kommune og UiT Norges arktiske universitet.

Målgruppen er ansatte og ledere i helsevesen og kommuner som jobber innen helse- og omsorg, politikere, ledere og administrativt ansatte.

Hvem

10.30-11.00

Nord-Norge – nåtid og fremtid - i et større perspektiv.

Astri Syse, seniorforsker FHI

11.00-11.30

Generelt om velferdsteknologi og utviklingen. Hva startet det med? Hva er det? Hvorfor gjør vi det? Hva er status i dag?

11.30-12.15

Lunsj

12.15-12.45

Hverdagen i helse- og omsorg i norske kommuner. Utfordringer og muligheter. Innlegg fra flere kommuner.

12.45-13.15

eHelse og velferdsteknologi i et nasjonalt og lokalt perspektiv.

Eli Konstanse Strømsberg, Digi Troms og Finnmark og Kees Jan Verhage, Harstad kommune.

13.15-13.45

Helseovervåkning i hjemmet. Hvordan helseovervåkning i hjemmet, smarte sensorer, «små data» og «digitalt støv» kan redde livet ditt.

13.45-14.15

The perpetual pursuit of perfection på ditt lokalsykehus. Ny operasjonsrobot på UNN i Harstad gir muligheter og utfordringer. Dr. Knut Borch, kirurg ved UNN.

Dr. Knut Borch, kirurg Universitetssykehuset i Nord-Norge.

14.15-14.45

Paneldebatt: Hva er de største utfordringene innen velferdsteknologi i vår region?

14.45-15.15

En digital helserevolusjon innen helseteknologi. Mulige konsekvenser av den digitale helserevolusjonen.

15.15-15.45

Diskusjon og avrunding
Når: 19.09.24 kl 10.30–15.45
Hvor: UiT i Harstad, stort auditorium
Sted: Harstad
Målgruppe: Ansatte, Studenter, Gjester / eksterne, Inviterte
Kontakt: Tomas Rolland
E-post: tomas.rolland@uit.no

Meld meg på!
Legg i kalender

Foredragsholdere

Astri Syse

Seniorforsker FHI

Astri Syse er seniorforsker i Område for Helsetjenester ved Folkehelseinstituttet.

Gunnar Hartvigsen

Professor UiT Norges arktiske universitet

Gunnar Hartvigsen er professor og forskningsgruppeleder i helseinformatikk ved Institutt for Informatikk, UiT Norges arktiske universitet og professor II/forsker 1 ved Helgelandssykehuset HF.

Kees Jan Verhage

Rådgiver

Verhage jobber delt som rådgiver for Digitaliseringsnettverket Troms og Finnmark og Harstad kommune.

Eli Konstanse Strømsberg

Rådgiver

Nettverksrådgiver/kontaktperson/nasjonal innføringsleder e-helse, Digi Troms og Finnmark

Knut Borch

Kirurg

Borch er kirurg ved UNN i Harstad og ved Bispebjerg sykehus i København (DK).