UiT-frokost: Hvordan kan Norden forsvares?

Illustrasjons-/bannerbilde for UiT-frokost: Hvordan kan Norden forsvares?

Tirsdag 20. august klokken 9 inviterer UiT og Forsvarets høgskole/Krigsskolen til et frokostseminar om forsvar og sikkerhet i Norden med stortingsrepresentant Ine Eriksen Søreide, brigadesjef Terje Bruøygard og professor Njord Wegge.

Russlands fullskala krig mot Ukraina har fått store konsekvenser for norsk og nordisk sikkerhet. Våre naboland Finland og Sverige har blitt medlemmer av NATO og i vår ble alle partiene på Stortinget enige om å styrke forsvaret av Norge med ytterligere 611 milliarder kroner over de kommende 12 årene. På dette seminaret inviterer vi til en diskusjon av hva dette betyr for Norge og Nordens sikkerhet i årene fremover.

I panelet sitter:

• Ine Eriksen Søreide (H), leder av Stortingets utenriks- og forsvarskomité.
  • Brigader Terje Bruøygard, sjef for Brigade Nord.
  • Dr. Njord Wegge, professor ved Krigsskolen og professor II ved UiT.

Etter korte innledninger åpnes det for spørsmål fra publikum. Vi serverer kaffe/te og enkel frokost fra klokken 8:30. Seminaret begynner klokken 9:00.

Frokostseminaret foregår i Auditorium 3 i Teorifagbygg hus 6 i Breivika og blir strømmet. Arrangementet er et samarbeid mellom UiT og Forsvarets høgskole/Krigsskolen.

Ordstyrere er studentene Andrea Krokan (UiT) og Frida Krystad (KS).

Når: 20.08.24 kl 09.00–10.00
Hvor: Auditorium 3 (Teorifagbygget hus 6)
Sted: Digitalt, Tromsø
Målgruppe: Ansatte, Studenter, Gjester / eksterne