Disputas Cand. psychol Henriette Michalsen

Michalsen disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“Encouraging participation in physical activity for individuals with intellectual disability: motivational factors, barriers, and mHealth applications.”

Avhandlingen er tilgjengelig her! / The doctoral thesis is available here!

Auditoriet er åpent for publikum. Disputasen strømmes og et opptak vil være tilgjengelig i et døgn.
The auditorium is open to the public. The defense will still be streamed, and a recording of the disputation will be available for 24 hours.

Prøveforelesning over oppgitt emne starter kl. 10.15 / The trial lecture starts at 10.15
Tittel/Title: "Hvilken betydning kan miljøtilpasning for personer med psykisk utviklingshemming ha relatert til fysisk aktivitet og deltakelse i forskning – på samfunnsnivå, servicenivå og individnivå?"
Prøveforelesningen strømmes her / The trial lecture will be streamed here

Disputasen starter kl. 12.15 / The defense starts at 12.15
Disputasen strømmes her / The defense will be streamed here

Populærvitenskapelig sammendrag av avhandlingen/ Summary of the thesis

This thesis examines how motivation, barriers and the use of apps affect participation in physical activity among adults with intellectual disabilities. Through focus groups and interviews, motivation for participation in physical activity was explored.
The results showed three themes: individual, contextual and interaction motivation. An innovative pilot study using mixed methods tested mobile apps for physical activity. The results show good feasibility and satisfaction with the apps, but with some challenges with measuring activity. A cross-sectional study identified barriers to participation, with findings that access to activities at a day centre, severe intellectual disability and use of wheelchairs are barriers.
The dissertation emphasizes the importance of supportive interactions between people with intellectual disabilities and their caregivers in promoting motivation for physical activity participation, the potential of mobile health apps for physical activity, and the need to address barriers to improving quality of life for this group.

Denne avhandlingen undersøker hvordan motivasjon, barrierer og bruk av apper innvirker på deltakelse i fysisk aktivitet blant voksne med utviklingshemming. Gjennom fokusgrupper og intervjuer ble motivasjon for deltakelse i fysisk aktivitet utforsket.
Resultat viste tre tema: individuell, kontekstuell og interaksjonsmotivasjon. En innovativ pilotstudie med miksede metoder testet mobile apper for fysisk aktivitet. Resultat viser god gjennomførbarhet og tilfredshet med appene, men med noen utfordringer med måling av aktivitet. En tverrsnittsstudie identifiserte barrierer for deltakelse, med funn at tilgang til aktiviteter på dagsenter, alvorlig utviklingshemming og bruk av rullestol er barrierer.
Avhandlingen understreker betydningen av samspill mellom personer med utviklingshemming og deres omsorgspersoner for å fremme motivasjon for deltakelse i fysisk aktivitet, potensialet i mobile helseapper, og behovet for å identifisere barrierer for å bedre livskvaliteten for mennesker med utviklingshemming.

Veiledere/ Supervisors:
Hovedveileder/Main supervisor:
Professor Audny Anke, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.

Biveiledere/supervisors:
Professor Silje C. Wangberg, prodekan forskerutdanning og praksis, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet
Professor Cathrine Arntzen, Institutt for helse og omsorgsfag, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet
Professor Gunnar Hartvigsen, Institutt for informatikk, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiT Norges arktiske universitet

Bedømmelseskomité/Defensecomitee:
Professor Mats Granlund, Jönköping Universitet – 1. opponent.
Professor Jan Egil Stubberud, Universitetet i Oslo – 2. opponent.
Førsteamanuensis Marit Sørvoll, Institutt for helse og omsorgsfag, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet – leder av komité.

Disputasleder/ Leader of defense:
Professor Yngve Figenschau, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.

Når: 11.06.24 kl 10.15–16.00
Hvor: Auditorium Cortex, plan 7, MH Vest