NORWEGIAN: Mot årsskiftet kan du delta i et kurs om hvordan kunst og estetikk kan være en ressurs for helse, motstandskraft og velvære.
ENGLISH: Towards the end of the year you can participate in a course about how art and aesthetics can be a ressource for health, resilience and well-being.
NORWEGIAN:
Dato: 4. november – 16. january 2025
Tidssone: CET
Sted: Hybrid (både på nettet og fysisk)
Målgruppe: Bachelor- og masterstudenter og stipendiater
Vert: Lunds universitet
Språk: Engelsk
Krav: Kurset er rettet mot studenter med en interesse for hvilket potensial kunst og estetikk har som verktøy for å bygge bedre helse, motstandskraft og velvære, så vel som de eksistensielle dimensjonene ved helse.
Det retter seg også mot studenter som jobber innen helse- og kultursektoren.
Utvelgelseskriterium: Studenter må ha tatt eksamen i fagmoduler i et omfang av 30 ECTS poeng for å kunne bli godkjent som deltakere. Det må også leveres inn et motivasjonsbrev.
Antall deltakere: 30 (3 eller 4 deltakere per partneruniversitet).
Studiepoeng: 30 ECTS
Vær oppmerksom på at det er inkludert et stipend for reise og opphold for deltakerne.
Påmeldingsfrist er 15. september 2024.
Utgifter til reise og opphold er dekket av EUGLOH.
Kontakt EUGLOH-teamet ved UiT for å få mer informasjon: eugloh@uit.no
I dette kurset vil studentene ha muligheten til å tilegne seg teoretisk forståelse, så vel som praktiske ferdigheter, knyttet til hvordan kunst og estetikk kan være en ressurs for helse, motstandskraft og velvære.
Programmet for kurset kombinerer nettforelesninger, seminarer og studentoppgaver, samt fysiske workshops under et to-dagers besøk på stedet ved Lunds Universitet.
Pedagogikken som kurset bygger på er student-sentrert læring, hvor studentene oppmuntres til å engasjere seg i sin egen og hverandres læringsprosess.
Deler av den pedagogiske metodikken for både nett- og stedsundervisningen er inspirert av Objektbasert Læring (OBL).
Læringsmål:
Kurset er tverrfaglig og kombinerer historiske og teoretiske perspektiver fra humaniora og samfunnsvitenskap med funn fra medisin- og helsevitenskap. Fokuset er på en eksistensiell forståelse av helse.
Ved fullføring av kurset vil studentene være i stand til å:
Kompetanseområder:
Dette kurset er en del av EUGLOHs arbeidspakke 2.
EUGLOH er en allianse mellom ni europeiske universiteter som legger til rette for mobilitet knyttet til forskning, undervisning og innovasjon. Alliansen støtter opp under aktiviteter, prosjekter og programmer som retter seg mot globale helseutfordringer. Denne virksomheten krysser fagdisipliner og har et spenn som også går utenfor den medisinske sektoren.
ENGLISH:
Date: 04 November 2024 — 16 January 2025
Time zone: CET
Location: Hybrid (both online and at physical location)
Target Group: Undergraduate, Master & PhD students
Host: Lund University
Language: English
Requirements: The course is targeted towards students with an interest in the potential of arts and aesthetics to support health, resilience, and well-being, together with the existential dimensions of health. It also targets students who work professionally in the healthcare or the cultural sectors.
Selection strategy: Students must have 30 ECTS in any subject in order to be accepted. A statement of purpose must be handed in.
Number of participants: 30 (3/4 per partner university).
Certificate/ECTS: 5 ECTS.
Please note that a scholarship for travel and subsistence is included for participants.
Registration deadline: 15 September 2024
Expenses for travel and accommodation is covered by EUGLOH.
Contact the EUGLOH team at UiT to get more information: eugloh@uit.no
In this course, students will have the opportunity to acquire theoretical understanding as well as practical skills related to how arts and aesthetics can be a resource for health, resilience, and wellbeing.
The programme of the course combines online lectures, seminars and student assignments, as well as physical workshops during a two-day on-site visit to Lund University.
The pedagogy which the course is based on is student-centred learning, where the students are encouraged to engage in their own and each other’s learning process.
Parts of the pedagogical methodology of both the online and on-site teaching is inspired by Object-Based Learning (OBL).
Learning objectives:
The course is interdisciplinary, combining historical and theoretical perspectives from the humanities and social sciences with findings from the medical and health sciences. The focus is on an existential understanding of health.
On completion of the course the students will be able to:
Competences:
This course is part of EUGLOH's Work Package 2.
EUGLOH is an alliance between nine European universities that facilitates mobility related to research, teaching, and innovation. The alliance supports activities, projects, and programs that address global health challenges. This crosses disciplinary boundaries and spans beyond the medical sector.