Foredrag om bioinformatikk v/ prof. Steinar Thorvaldsen og prof. Terje Johansen | Arr.: Academia Borealis

Steinar Thorvaldsen, professor i informasjonsvitenskap og Terje Johansen, professor i biokjemi og cellebiologi ved institutt for medisinsk biologi er invitert til å holde kveldsforedrag på Norges arktiske universitetsmuseum tirsdag 19. mars kl. 19.

Steinar Thorvaldsen, institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet:

«DNA som informasjon. En bioinformatisk synsvinkel"

Arvestoffet i cellenes DNA og gener kan sammenliknes med teksten og kapitlene i en bok. Naturvitenskapen er i stor grad opptatt av kvantifisering og måling. I den nye artikkelen presenterer vi en måte å måle informasjon vi finner i genene.

Ref.: S. Thorvaldsen & O. Hössjer, “Estimating the Information Content of Genetic Sequence Data”, J.Royal S.S.,2023.

Steinar Thorvaldsen er professor i Informasjonsvitenskap ved UiT – Norges arktiske universitet. Han har arbeidet både ved Institutt for matematikk og statistikk (IMS), og ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP). Hans forskningsinteresser omhandler bioinformatikk, informasjonsbegrepet og læringsteknologi (EdTech). Thorvaldsen har sin utdanning fra NTNU i Trondheim med hovedfag i Matematikk, og er Dr. Scient i bioinformatikk fra Tromsø. Han har skrevet lærebøker, publisert en rekke forskningsartikler og i flere år vært styremedlem i Nord-Norges Vitenskapsakademi, Academia Borealis. Videre har han jobbet mye for å popularisere naturvitenskap og skape interesse for realfagene.

Terje Johansen, institutt for medisinsk biologi, UiT Norges arktiske universitet:

«Selektiv autofagi: Kildesortering i cellene våre gir sunn aldring»

Cellene våre har et eget renovasjonssystemsom som kalles autofagi. Det er en veldig viktig prosess for sortering, der skadede komponenter som vi ikke trenger lengre brytes ned, for å forhindre at det dannes hauger av avfall som kan føre til sykdom. Vi trenger forstå mer om autofagi i forhold til sunn aldring og sykdommer som akselerer aldringen.

Terje Johansen er professor i Biokjemi og Cellebiologi ved Institutt for medisinsk biologi (IMB), UiT – Norges arktiske universitet. Han tok doktorgrad ved Universitetet i Tromsø i 1988. Johansen forsker særlig på autofagi, cellesignalering, protein-protein-interaksjoner og genregulering. Han er leder av forskningsgruppen for Autofagiforskning ved Universitetet i Tromsø. Hans artikler om cellers autofagi har blitt sitert i medisinsk forskning flere tusen ganger årlig på 2010-tallet, og han er en av Norges mest siterte forskere. Han ble valgt inn i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab i 2014.

Møtet er gratis og åpent for alle. Velkommen!

TID: Tirsdag 19. mars kl. 19-21

STED: Norges arktiske universitetsmuseum, Lars Thøringsveg 10