Filosofiske Samtaler: "Overalt så blir vi ufritt lenket til teknikken" - refleksjoner rundt Heideggers tenkning rundt teknologi

Spørsmål knyttet til nye teknologier som for eksempel KI, mobilbruk og atomvåpen blir i dag stadig mer presserende. Men skal vi tro den tyske filosofen Martin Heidegger skjuler det seg under opphopningen av alle disse tekniske spørsmålene et mer grunnleggende spørsmål: nemlig teknikkens spørsmål. Heideggers tenkning gir oss anledning til å ta noen skritt tilbake fra de tekniske duppedittene og i stedet utspørre det tekniske fenomenet overhodet.

Lørdagens filosofiske samtale vil gi en innføring i denne utspørringen, og videre spørre om den fortsatt i dag har noe å lære oss.

Sivert Vorren er masterstudent i filosofi ved UiT - Norges arktiske universitet. Hans forskningsinteresser ligger i det intrikate samspillet mellom åndshistorie, teknologi og samfunn

Når: 24.02.24 kl 11.15–13.00
Hvor: Skarven Bar Tromsø