Samisk søndag på museet: filmvisning, omvisninger, joikekurs med mer!

Illustrasjons-/bannerbilde for Samisk søndag på museet: filmvisning, omvisninger, joikekurs med mer!

Søndag 4. februar feirer vi Samefolkets dag litt på forskudd, og inviterer til noe for enhver smak og alder på museet! Det blir blant annet joikekurs for barn, omvisning i museets magasiner og visning av filmen “Eallogierdu - The Tundra Within Me” som har Norgespremiere under TIFF 2024.

𝐃𝐑𝐎𝐏-𝐈𝐍 𝐁𝐀𝐑𝐍𝐄𝐀𝐊𝐓𝐈𝐕𝐈𝐓𝐄𝐓𝐄𝐑

𝟏𝟏𝟑𝟎 𝐨𝐠 𝟏𝟐𝟏𝟓
𝐎𝐌𝐕𝐈𝐒𝐍𝐈𝐍𝐆 𝐈 𝐃𝐄 𝐒𝐀𝐌𝐈𝐒𝐊𝐄 𝐌𝐀𝐆𝐀𝐒𝐈𝐍𝐄𝐑

Museet er hjem for utallige gjenstander med unike historier, og laaangt fra alle er å se i utstillingene. Vil du se og høre litt om det som til vanlig ikke er tilgjengelig for publikum? Professor i kulturvitenskap Trude Fonneland tar oss med til de samiske magasinene.

OBS! Begrenset antall plasser. Påmelding i skranken på museet samme dag.

Varighet: ca 20 min

𝟏𝟏𝟑𝟎 (𝐬𝐚𝐦𝐢𝐬𝐤) 𝐨𝐠 𝟏𝟐𝟏𝟓 (𝐧𝐨𝐫𝐬𝐤)
𝐉𝐎𝐈𝐊𝐄𝐊𝐔𝐑𝐒 𝐅𝐎𝐑 𝐁𝐀𝐑𝐍

På joikekurs lærer barna hva joik er, hvordan joiken har blitt/blir brukt, og de får høre samiske fortellinger med joik. I tillegg skal vi sammen øve og lære oss 1 eller 2 dyrejoiker. Passer for barn fra 3-10 år. Pris: kr. 50,-

OBS! Begrenset antall plasser. Påmelding til siri.a.holmoy@uit.no med barnets navn, alder og språk, eller ta kontakt med skranken på museet samme dag.

Om kursholder: Risten Anine Gaup er fra Guovdageaidnu/Gratangen og er en samisk kulturformidler, musiker og en tradisjonell og moderne joiker. Hun innehar også hovedrollen i spillefilmen “The Tundra Within Me” som vises på museet kl. 13.

Varighet: ca 30 min

𝐅𝐈𝐋𝐌𝐕𝐈𝐒𝐍𝐈𝐍𝐆: “𝐄𝐀𝐋𝐋𝐎𝐆𝐈𝐄𝐑𝐃𝐔 - 𝐓𝐇𝐄 𝐓𝐔𝐍𝐃𝐑𝐀 𝐖𝐈𝐓𝐇𝐈𝐍 𝐌𝐄” + 𝐐&𝐀

Det er stor stas å invitere til visning av “Eallogierdu - The Tundra Within Me” på museet 4. februar kl. 13! Kulturviter Rossella Ragazzi innleder filmen og har samtale/Q&A med hovedrolleinnehaver Risten Anine Gaup etter visninga.

Filmen er på nordsamisk, med engelske undertekster.

OBS! Begrenset antall plasser. Billett kan hentes i skranken når du kjøper inngangsbillett til museet. Det er ikke mulig å reservere eller forhåndsbestille billetter. Museet åpner kl. 11, og det er første-mann-til-mølla-prinsippet som gjelder.

Dørene til kinosalen åpner kl. 12.30. Billetter som ikke er brukt innen kl. 12.45 frigis til andre.

Om filmen:

Lena, en samisk kunstner, vender tilbake til vidda med sin unge sønn. Hun ønsker å utforske kjønnsrollene innen reindrift til et ambisiøst kunstprosjekt. Hun forelsker seg i Matthe, en reindriftsutøver, og de vikler seg inn i en lidenskapelig kjærlighetsaffære. Men hans motvillige mor, familiens overhode, blir et hinder for deres gryende kjærlighet. Lena må konfrontere avgjørelser fra fortiden som hjemsøker henne i hennes streben etter kjærlighet og aksept.

Et bakteppe av spektakulære, isdekte landskap og vakre nordlys gjør Eallogierdu - The Tundra Within Me til en visuell og emosjonell opplevelse. Filmen kommer tett på reindrift og naturen, og vever sammen en fortelling om den delikate balansen mellom kjærlighet og samfunnets motstand. Samtidig dykker den ned i dyptliggende kulturelle spørsmål og komplekse kjønnsroller innenfor reindriftssamfunnet.

Regissør for filmen er Sara Margrethe Oskal, og produsent er Mona Johanne Hoel.

Filmens varighet: 1 t 35 min

Museet er åpent kl. 11-16, og kaféen er åpen fra 12.

Velkommen!

Inngang: kr. 110,- / honnør kr. 60,- / studenter og under 18 år gratis