Polar vin & viten: kortfilm fra Grønland og Sápmi

Polarmuseet og Verdensteateret - Cinemateket i Tromsø inviterer til en ny utgave Polar vin og viten. Denne gang viser vi ikke én langfilm, men tre kortfilmer som alle kretser rundt post-koloniale kamper.

Førsteamanuensis Hanne Hammer Stien innleder til filmene. Hennes forskningsinteresser er blant annet museologi og kuratorisk praksis, fotohistorie og fototeori, samtidskunst og kunstteori, og samisk og grønlandsk kunst. I tillegg kuraterer og kritiserer Stien kunst og kultur.

Stien beveger seg innenfor nordlige verdener både i forskning, kuratering og kritikk. Hennes bredde i praksiser gir en rik og egenartet verdensanskuelse.

To av filmene er fra Kalalliit Nunaat (Grønland) og en fra Sápmi.

Ivalu (Danmark/Grønland, Regi: Anders Walter & Pipaluk K. Jørgensen)

Ivalu har rømt. Hennes lillesøster leter etter henne i en hemmelighetsfull og tøff grønlandsk natur, hele tida med spørsmålet hvorfor søstera har rømt? Å finne svaret blir presserende.

Where Dreams are Forgotten (Grønland, Regi: Inuk Jørgensen)

Lokalbefolkningen i et sørgrønlandsk samfunn kjemper en postkolonial kamp mellom bosetting og utvikling. En kamp hvor den yngste generasjonen ofte blir glemt. Den grønlandske barnetalspersonen beskriver filmen slik: "Med filmen treffer regissøren akkurat der han skal. Sannheten. Og bare ved å se den kan vi handle."

Home River (Finland/Sápmi, Regi: Scott Thornton & Kati Eriksen)

Samenes fiskerier i Deatnu-elva (Tana-elva) har representert både levebrød og åndelig praksis i århundrer. Finlands restriksjoner har endret livet langs elva. I 2017 brøt tre samiske kvinner loven for å beskytte og videreføre det samiske samfunnets tradisjoner og levevis. At staten er motkraften mot urfolksrettigheter er også her temaet.

Filmene har en samlet spilletid på 46 min.

Billetter kan kjøpes på Verdensteateret eller bestilles her.

Når: 28.11.23 kl 18.30–20.30
Hvor: Verdensteatret - Cinemateket i Tromsø