Webinar: Samisk kultur og fortellertradisjonens magi.

Faglig påfyll med Tone Dinesen om Samisk kultur og fortellertradisjon.

Tone Dinesen er opptatt av positiv psykologi og brenner for å synligjøre den eksisterende positive etnolingvistisk vitalitet og livsanskuelser som er fundamentert i det Samiske folkets hverdagspraksis, kultur og tradisjon. Spesielt i dette faglige påfyllet vil hun gjennom et metaperspektiv anskueliggjøre de humane resursene og beskyttende faktorer som ligger i det Samiske folkets fortellertradisjon.

Tone Dinesen er universitets lektor og ansatt ved UiT Norges arktiske universitetet, Det helsevitenskaplig fakultet, Institutt for vernepleie (IVP) siden 2013. Hun har Hovedfag i helsefag fra Universitetet i Oslo, medisinsk fakultet, der hun spesialiserte seg på forskningsmetoden "problemløsende kommunikasjon i små grupper". "Interaction Process Analysis, A Method for Study of Small Groups,” Robert. F. Bales (1950). Innenfor UiT har Dinesen vært med å utvikle videreutdanning i; Kultursensitivitet i et spesialpedagogisk perspektiv (PED 6112) med vekt på Samisk kultur og tradisjon, 10 studiepoeng. Studiet har vært avviklet i to semester og Dinesen har vært sentral i undervisningen.

Videre har Dinesen vært i en doktorstipendiat med fordypning i frafall fra videregående skole og helse blant samiske ungdommer i det arktiske Nord Norge. En artikkel er publisert “Professional strategies in upper secondary school dropout management among youth in the Sami areas of Norway: a focus group study” og to artikler er i en sluttfase.

Når: 06.11.23 kl 13.00–14.00
Hvor: Zoom