BAREKRAFT: Arktiske hager og plantebytting // Arctic gardening & plant swap

Velkommen til en ny BAREKRAFT-kveld på UiT Norges arktiske universitetsmuseum, denne gangen med fokus på ARKTISKE HAGER!

//

Welcome to a new event of BAREKRAFT at The Arctic University Museum of Norway, this time focusing on ARCTIC GARDENING!

(Scroll down for English)

Selv om vinteren har et godt grep om Tromsø for tida vet vi at sommeren (vanligvis) kommer etter hvert, og med det også mulighet til å nyte ulike planter og vekster utendørs. Men hva kan man få til her nord, og hvordan går man frem for å få et bra resultat?

19. april kl. 18:30 får vi besøk av Martin Hajman fra Tromsø arktisk-alpine botaniske hage. Martin vil dele kunnskap, tips og triks til hva du kan gjøre i din arktiske hage, uansett størrelse og form.
Det blir også PLANTEBYTTE, så om du vil kan du ta med noen planter eller avleggere som du vil bytte ut. Du kan ta med hjem så mange planter som du selv har med.

I kaféen blir det salg av vin, øl og alkoholfritt.
Gratis inngang.

Velkommen!

-------------------------------
ENGLISH:

Even though it might be a bit hard to believe right now, summer (usually) comes after winter, even in Tromsø. That includes the possibility to enjoy different flowers and plants outside. But, what is possible to plant in an arctic garden, and what does it take to get a good result?

19th of April we’ll have the pleasure of having Martin Hajman from Tromsø Arctic-Alpine Botanic Garden with us. He will share of his expertise and give tips about what you can do in your arctic garden – no matter size or form.

There will also be a PLANT-SWAP, so if you want to you can bring some plants or branches that you want to swap. You can bring home as many plants as you bring to the table.
There will be wine, beer and alcohol free beverages for sale in the café.

Free entrance.
Welcome!

-------------------------------
Hva er BAREKRAFT?
Vil du bremse ned på forbruket? Ønsker du å dele mer på ressurser, reparere det du allerede har og lære om bærekraftig produksjon og forbruk?
BAREKRAFT er et møtested for å dele ting, kunnskap og ressurser, og for å skape glede og bevissthet rundt bærekraftig livsstil.

Vi inviterer til uformelle temakvelder i Rotunden på museet én onsdag i måneden frem mot sommeren. På disse kveldene skal vi lære, fikse og dele ting mens vi koser oss med noe godt i glasset eller i koppen.

Se program for våren under. Gratis inngang. Salg av vin, øl og alkoholfritt.

BAREKRAFT foregår en onsdagskveld i måneden fra klokka 18.30-21.30:
Onsdag 15.02.23 Plantebyttekveld + minikrasjkurs i ompotting og avleggere v/Mette Rolstad
Onsdag 22.03.23 Reparering av klær med fokus på synlig reparering (visual mending) v/ Framtiden i våre hender
Onsdag 19.04.23 Planting og dyrking i arktiske hager v/Martin Hajman
Onsdag 03.05.23 Krasjkurs i bruk av restemat v/Tromsø folkekjøkken