Velkommen til ILP-seminaret 22. mars kl. 15:00–17:00

Er vi på vei inn i en varslet skolekrise i nord? Reduserte befolkningstall for Nord-Norge – konsekvenser for organisering av barnehager, skoler og lærerutdanning.

Befolkningstallene i Troms og Finnmark fortsetter å synke. Sentralisering og fraflytting fører til at vi mister innbyggere samtidig som færre studenter søker seg til lærerutdanninger ved UiT. Allerede i dag mangler vi kvalifiserte barnehagelærere og lærere. Spørsmålene som reises i denne debatten er mange: Hvor alvorlig kan det bli? Må vi legge ned barnehager og skoler? Finnes det lyspunkter og konstruktive løsninger?

• Åpning av prorektor for utdanning ved UiT, Kathrine Tveiterås.
  • Hovedinnlegg: Jonas Stein, førsteamanuensis i statsvitenskap, UiT.
  • Forberedte innlegg: Arnulf Ingerøyen, avdelingsdirektør for oppvekst, utdanning og kultur i Sør-Varanger kommune & Thomas Nordgård, leder av Utdanningsforbundet Troms og Finnmark.
  • Moderator: Siw Skrøvset, dosent og instituttleder v/ ILP.

Onsdag 22.03.23, kl. 15.00–17.00. Seminaret er åpent for alle og det vil være lett servering.

Tromsø: Auditorium Didaktikken (ILP-bygget 1.059).

Alta/eksterne: digitalt Click here to join the meeting
Meeting ID: 316 889 217 662
Passcode: G3obtS

Når: 22.03.23 kl 15.00–17.00