Velkommen til seminar om kunstig intelligens og hvilke muligheter det gir oss på UiT.
ChatGPT har siden lanseringen i november 2022 vært mye diskutert innen forskning, undervisning og i media. Hvilke muligheter gir chatboter og ChatGPT for måten vi forsker, underviser og lærer på?
Kanskje er det spesielt spørsmålet om hvordan vi skal forholde oss til eksamens- og arbeidskrav som har skapt de mest umiddelbare utfordringene for en del fagmiljøer. Debatten har vært intensiv i tilknytning til eksamensformer, og da kanskje spesielt hjemmeeksamener, og muligheten for «robotjuks» og kompromittering av eksamener.
Kunstig intelligens gir imidlertid ikke bare nye muligheter og utfordringer innen utdanningsvirksomheten, men er også i ferd med å få en betydelig rolle innen forskning. Eksempler på dette er https://elicit.org/ og https://iris.ai/.
Kunstig intelligens og maskinlæring har gitt store framskritt innenfor vitenskapelig metoder og resultater. Vi ønsker med dette seminaret å sette søkelyset på hvordan vi skal forholde oss til kunstig intelligens ved UiT Norges arktiske universitet.
Tid: Onsdag 22. Mars kl. 9.00 - 12.15
Sted: Aud 1, Teorifagsbygget hus 1, Tromsø
Seminaret blir også strømmet: Lenke til strømmingen finner du her
Musikkinnslag ved Gaute Barlindhaug
Hva er kunstig intelligens? Muligheter og utfordringer ved Michael Kampfmeyer, førsteamanuensis og gruppeleder maskinlæring, Institutt for fysikk og teknologi
Natural language processing applications in mental health ved Brita Elvevåg, professor, Institutt for klinisk medisin
Digitale verktøy og kvalitet i kunnskapsproduksjon: Et perspektiv fra UH-bibliotek ved Torstein Låg, Førstebibliotekar ved Psykologi og jus biblioteket
Kunstig intelligens; Kun verktøy for eksamensjuks eller pedagogisk hjelpemiddel? ved Robin Johansen, Utdanning- og forskningsansvarlig i studentparlamentet
Deltakere:
Konfransierer for dagen er Kine Mariedatter og Jørn Weines
Spørsmål tas imot via Slido underveis, informasjon om hvordan blir gitt ved oppstart
Arrangør: Prorektor for utdanning med Avdeling for IT og Result