Illustrasjons-/bannerbilde for Folkeforskning og fugleforskning: Om citizen science , ugler og hvordan lys fra byer påvirker sangfuglers livsrytme

På årets første møte med BirdLife Tromsø, Tirsdag 14.februar klokka 19.00, skal vi få høre om citizen science , eller som det heter på norsk, folkeforskning , og hvordan folkeforskning kan brukes både innenfor naturvern og fugleforskning. Vi får møte to biologer som bruker seg av folkeforskning i arbeidet sitt: Barbara Tomatani som jobber med kronobiologi ved UiT, og Delphin Ruché som leder Wild Lab Projects Foundation, en ideell organisasjon dedikert til naturvern, regenerativ turisme og folkeforskning.

Men hva er da folkeforskning?

Kort fortalt er det en mulighet for alle til å delta i forskningsprosjekter. Delphine vil fortelle om stiftelsen Wild Lab Projects Foundation som har som mål å knytte tettere forbindelser mellom forskere og resten av samfunnet. Wild Lab er involvert flere prosjekter, og et av disse er Barbara Tomotanis forskning om effekten av lysforurensning på sangfugler, noe vi vil høre mer om på møtet. Prosjektet har som både mål og metode at engasjere frivillige naturentusiaster i forskningen. I prosjektet vil Barbara og Delphine lære opp alle som vil delta i alt fra bygging av reirkasser til innsamling av verdifull forskningsdata som kan bli brukt til å svare på diverse forskningsspørsmål. Har for eksempel lysforurensning negative effekter på sangfugler her i Tromsø, slik det er dokumentert lenger sør?

Om du vil vite mer om dette, eller kanskje til og med delta i prosjektet, kom til Kafé Rotunden klokken 19.00 den 14. februar. Vi byr på kaffe og kake, og i tillegg vil vi si noen ord om alle ugler som er blitt observert på siste tiden: haukugle, perleugle, spurveugle og til og med hornugle! Björn Lundquist guider dere igjennom kvelden, og hvis du sitter på en spennende ugleopplevelse som du ønsker å presentere, send oss gjerne en mail.

PS: Sett også av datoene 14.3. og 18.4., der vi planlegger å ha noe om sjøfugler rundt Tromsø og trekkfugler, når trekket kommer i gang i april.

Velkommen!

Når: 14.02.23 kl 19.00–21.00