FLYTTA! Queering Sápmi – utstilling

Queering Sápmi – utstilling:
Tid: Mandag 6. februar til onsdag 8. februar kl 10.00-14.00.

Det er i år ti år siden utstillinga og boka Queering Sápmi – fortellinger utenom normen kom ut. Prosjektlederne og redaktørene Elfrida Bergman og Sara Lindquist samlet historier og bilder fra og om samer som på mange ulike vis brøt med det som var sett på som normen for kjønn og seksualitet i en samisk sammenheng. Queering Sápmi var særs viktig og bidro til å lage et større rom for skeive samer, for å snakke om å være skeiv i Sápmi, og for forståelsen av hva kjønn i Sápmi er og kan være. I Samisk uke på UiT Norges arktiske universitet kan du få se en del av utstillinga. Senter for samiske studier inviterer til utstilling på senteret, TEO-H2, plan 2.

Tid: Mandag 6. februar til onsdag 8. februar kl 10.00-14.00.

UiT lágideamit sámi álbmotbeaivvi ja sámi vahkus muđuid / UiT arrangementer på Samenes nasjonaldag og ellers i samisk uke: Bred markering av samenes nasjonaldag ved UiT | UiT

Starter: 06.02.23 kl 10.00
Slutter: 08.02.23 kl 14.00
Hvor: TEO-H2, plan 2, Sámi dutkamiid guovddáš / Senter for samiske studier (Sesam)