DNA-strekkoding: Hva er det, hva gjør det og hvordan bruker vi det?

Temaet for Forskningsdagene 2022 er «hav», og i den anledning ønsker Norges arktiske universitetsmuseum å invitere til en Vin&Viten-kveld om DNA-strekkoding.

Hva er DNA-strekkoding? Hva kan en gjøre med det og hvordan bruker vi det i forskning? Kom på Vin&Viten onsdag 28. september kl 19.00 for å lære mer om denne metoden.

I forbindelse med Forskningsdagene 2022, inviterer museet til en Vin&Viten-kveld om DNA-strekkoding, eller barcoding som det også kalles innen biodiversitetsforskning og havforskning.

Vi har invitert professor Kim Præbel og professor Jostein Kjærandsen til å fortelle om bruk av DNA-strekkoding i forskning.

Kim Præbel forsker på genetikk, molekylær økologi og evolusjon i fisk ved UiT Norges arktiske universitet. Jostein Kjærandsen forsker på diversitet, taksonomi og systematikk av insekter ved Norges arktiske universitetsmuseum.

Panelsamtalen vil bli holdt på Norges arktiske universitetsmuseum 28. september kl 19.00. Det blir servering av vin i baren.

Gratis inngang. Velkommen!

Når: 28.09.22 kl 19.00–21.30