Med matematikk til Post i butikk i Narvik

Etter 126 år stengte Narvik postkontor dørene for godt i september 2014. Men ble Post i Butikk-løsningen god nok for postkundene i Narvik?

Dronebilde av Narvik sentrum
Ble Post i Butikk-løsningen optimal for Narvik-halvøya? Det får du svar på under Forskningsdagene. Foto: Hansueli Krapf
Ny teknologi, tøffere konkurranse og nye «kundeveier» har bidratt til at tradisjonelle posttjenester de senere år har opplevd betydelige endringer, ikke bare i Norge, men over hele verden. Ikke bare sluttet vi nesten helt å sende brev, men samtidig eksploderte pakkeleveransene som følge av nettshopping.

Her på berget fikk vi i 2013 post-i-butikk, der de fleste posttjenester nå blir levert ved postskranker i dagligvarebutikker. Postreformen skulle forbedre både tilgjengelighet, driftseffektivitet og kostnadseffektivitet. Men om man tar utgangspunkt i dagens to Post i butikk-skranker på Narvik-halvøya; er løsningen lokalt god nok for kundene? Hvor mange må reise hvor langt for å hente pakkene sine, for eksempel?

Ved UiT i Narvik har førsteamanuensis Hao Yu tatt matematikken i bruk for å komme fram til den optimale Post i butikk-løsningen for Narvik sentrum. Dette kan fort bli en fascinerende tur over Narvik-halvøya – med matematikken som reisefølge.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene og åpent for alle. Foredraget er på engelsk.

Når: 30. september 2022 kl. 12.00–13.00
Hvor: Biblioteket, UiT i Narvik
Studiested: Narvik
Målgruppe: Ansatte, Studenter, Gjester / eksterne
Kontakt: Audun Reigstad
E-post: audun.reigstad@uit.no
Legg i kalender