Etter 126 år stengte Narvik postkontor dørene for godt i september 2014. Men ble Post i Butikk-løsningen god nok for postkundene i Narvik?
Her på berget fikk vi i 2013 post-i-butikk, der de fleste posttjenester nå blir levert ved postskranker i dagligvarebutikker. Postreformen skulle forbedre både tilgjengelighet, driftseffektivitet og kostnadseffektivitet. Men om man tar utgangspunkt i dagens to Post i butikk-skranker på Narvik-halvøya; er løsningen lokalt god nok for kundene? Hvor mange må reise hvor langt for å hente pakkene sine, for eksempel?
Ved UiT i Narvik har førsteamanuensis Hao Yu tatt matematikken i bruk for å komme fram til den optimale Post i butikk-løsningen for Narvik sentrum. Dette kan fort bli en fascinerende tur over Narvik-halvøya – med matematikken som reisefølge.
Arrangementet er en del av Forskningsdagene og åpent for alle. Foredraget er på engelsk.