Kurs i datavask for deg som jobber med tabulære data.

Lær å bruke OpenRefine for å rydde i regnearkene dine. Vi gir en innføring i nyttige funksjoner som umiddelbart kan anvendes i eget arbeid.

OpenRefine er et svært nyttig gratisverktøy for å få orden i rotete regneark. Programmet benytter et grafisk grensesnitt og krever ingen forkunnskaper.

OpenRefine gir god oversikt over innholdet i store filer og har mange nyttige funksjoner for å rette opp feil og standardisere dataene. Programmet logger automatiske alle handlinger som utføres på rådata, slik at dataprosesseringen blir godt dokumentert. Ved å kjøre dette skriptet på nye datasett kan arbeidsflyten effektiviseres.

I denne interaktive workshopen skal vi bl.a. se hvordan OpenRefine kan gi god oversikt over innholdet i store regneark, lære å rydde opp i variabler og feilinnføringer, transformere hele kolonner, og eksportere data til flere mulige format. Mer info om programvaren finnes her https://openrefine.org.

Kurset vil være interaktivt og benytte undervisningsmateriale og demo-datasett fra Data Carpentry kurs-katalogen. Dette materialet vil være tilgjengelig for egenstudier i ettertid.

Kurset vil holdes på Zoom og er estimert til å vare i 2,5 timer. Siden det er interaktivt så kan det hende vi går over tiden. Undervisningsspråket vil være norsk.

Det er ikke nødvendig med noen forkunnskaper, men vi ønsker at dere møter til workshopen med programvaren installert på forhånd. Deltakere bør ha en datamaskin hvor de har administrative rettigheter (Mac, Linux eller Windows, ikke tablet eller Chromebook). Det vil bli sendt ut lenker og instruksjoner i uka før kurset. Ved behov for hjelp kan kursansvarlig kontaktes.

For en innføring i beste praksis for regneark, meld deg gjerne også på webinaret "Datavask" (14.okt.)

Når: 11.10.22 kl 12.00–15.00
Hvor: Zoom