Nettverkssamling: Trenger vi kjønnsbalanse i helsefagene?

Illustrasjons-/bannerbilde for Nettverkssamling: Trenger vi kjønnsbalanse i helsefagene?

NTNU Ålesund og UiT Norges arktiske universitet inviterer fagansatte og administrativt ansatte interesserte i kjønnsbalanse i helseutdanningene til nettverkssamling i Ålesund 19.-20. september.

Kun 17,3 % av de som jobber i helse- og omsorgssektoren i dag er menn og frafallet på de helsefaglige studiene er større blant mannlige enn kvinnelige studenter. Hvorfor er det så få menn som velger helse? Hva gjør vi for å rekruttere flere menn? Er undervisning og praksis tilrettelagt for kvinnelige og mannlige studenter?

Vi inviterer til nettverkssamling med innlegg, workshop og erfaringsutveksling. Nettverkssamlinga finner sted på Norsk Maritimt Kompetansesenter i Borgundvegen 340 i Ålesund. Moderator begge dagene vil være seniorrådgiver Mari Aarbakke fra likestillingssenteret KUN.

Ved spesielle dietter eller behov for tilrettelegging, kontakt medarrangør Elin Glad på elin.a.glad@uit.no.

Program 19. september

09:30 Kaffe og mingling

10:00 Åpning ved nestleder utdanning ved Institutt for helsevitenskapRigmor Einang Alnes, NTNU i Ålesund

10:10 Velkommen ved viserektor ved NTNU i Ålesund, Annik Magerholm Fet

10:20 Videohilsen: Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

10:30 Runa B. Myklebust, forsker ved Institutt for samfunnsforskning: Hvorfor er det så få menn i helse?

10:50 Mannsforsker og seniorrådgiver i Likestillings- og diskrimineringsombudet, Knut Oftung

11:00 Videohilsen: Forbundsleder, NSF, Lill Sverresdatter Larsen

Beinstrekk og luftepause. Vi installerer oss i workshop-rommene. Gruppene hilser på hverandre.

11:30 Lunsj

12:15 Workshop

13:45 Påfyll: Kaffe, te og snacks

15:30 Oppsummering

17:45 Byvandring i vakre Ålesund. Vi møtes på Apotekertorget og ender opp på restauranten som noen av oss skal spise middag på. Opplegget varer ca. 1 time.

19:00 Middag og sosialt samvær på XL Diner

Program 20. september

09:00 Adm. dir. i Helse Møre og Romsdal, Øyvind Bakke: Behovet for mangfold i spesialisthelsetjenesten

09:20 Erfaringer fra Ole-prosjektet

09:30 Sykepleierstudent Daniel Tørresvoll Stabu, nestleder i NSF Student

09:40 Workshop. Gruppene oppsummerer

10:00 Gruppene samles. Vi deler erfaringer fra workshopene

11:45 Oppsummering fra arrangører

12:00 Lunsj

Vel hjem!

Praktisk informasjon

Transport fra flyplassen: Her finner du informasjon om transport til og fra Ålesund lufthavn.

Overnatting: Ålesund har flere fine overnattingsmuligheter i alle prisklasser. Medarrangør, Gunhild Thunem, nevner Hotell Brosundet og Thon Hotel Ålesund som koselige alternativer.

Hvordan komme seg til samlinga? Samlinga finner sted på Norsk Maritimt Kompetansesenter, like ved NTNU Campus Ålesund. Her finner du oversikt over bussruter og parkering. TIPS: Last ned FRAM-appen for enkelt kjøp av bussbilletter. Buss til campus går fra Ålesund Rutebilstasjon.

Hvordan komme seg til restauranten? For de som er med på middagen den 19. september klokka 19, finner denne sted på Ålesunds berømte bacalaorestautant, XL Diner. Restauranten ligger i sentrum av Ålesund, på Ålesund hurtigbåtkaia, eller Skateflukaia, som de lokale kaller den. Her er lenke til kart.

Vi tar forbehold om endringer i programmet, men holder oss innenfor oppgitt tidsrom.

Vi gleder oss til å se deg på samling!

Starter: 19.09.22 kl 09.30
Slutter: 20.09.22 kl 12.30