Thomas K. Sjøberg

Sjøberg disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“Optimising breast reconstruction. A clinical study on autologous breast reconstruction”.

Avhandlingen er tilgjengelig her! / The doctoral thesis is available here!

Auditoriet er åpent for publikum, men disputasen vil i tillegg bli strømmet. Opptaket av disputasen vil være tilgjengelig i et døgn.
The auditorium is open to the public. The defense will also be streamed. A recording of the disputation will be available for 24 hours.

Prøveforelesning over oppgitt emne starter kl. 10.15 / The trial lecture starts at 10.15
Tittel/Title: “The underpinning concepts of the angiosome and perforasome theories in surgical planning and reconstruction of the human breast”.
Prøveforelesningen strømmes her / The trial lecture will be streamed here

Disputasen starter kl. 12.15 / The defense starts at 12.15
Disputasen strømmes her / The defense will be streamed here

Populærvitenskapelig sammendrag av avhandlingen/ Summary of the thesis

Breast reconstruction using the patient’s own tissue is common, but the surgical procedures can be complex.

This project evaluated new methods to reduce the risks for complications and improve overall outcome after such surgery.

In patients with limited surplus tissue on the lower abdomen, larger breast volume and improved aesthetic outcome was achieved when an abdominal free tissue transplant was combined with a local flap from the axillary area. Registration of heat radiation from the skin surface proved a valuable and safe technique to ensure proper flap design before tissue transplantation and to monitor flap blood perfusion during and after surgery, enabling swift correction of compromised flap perfusion.

On assessment of intraoperative fluid management, a restricted fluid infusion combined with vasoactive drugs to ensure adequate blood pressure was correlated with less postoperative complications and shorter hospital stay as compared to a more liberal fluid management.

Veiledere/ Supervisors
Hovedveileder/Main supervisor:
Professor Louis de Weerd, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.
Biveileder/supervisor:
Professor emeritus James Mercer, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.

Bedømmelseskomité/Defensecomitee

Professor Kim Alexande Tønseth, Klinikk for hode, hals og rekonstruktiv kirurgi, Oslo universitetssykehus HF – 1. opponent.
Professor Charmaine Childs, Sheffield Hallam University – 2. opponent.
Førsteamanuensis Marit Helene Hansen, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet – leder av komité.

Disputasleder/ Leader of defense
Førsteamanuensis Tone Nordøy, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.

Når: 03.06.22 kl 10.15–16.00
Hvor: Auditorium Cortex