Utsatt til 15 mars: Bli med å lage isskulpturer og feire kvenfolketsdag ved UiT i Alta

❄️❄️❄️
Isskulptur workshops for studenter og ansatte ved UiT i Alta med iskunstneren Laila Kolostyak

❗️Det er plass til 10 deltakere per workshop, det er førstemann til mølla ved oppmøte:

✨Tirsdag 15. mars 10:00-12:00 og 13:00-15:00
✨Onsdag 16 mars kl 16:00- 18:00

🔹Altas befolkning er både flerkulturell og flerspråklig. Vi nærmer oss snart Kvænfolkets dag den 16 mars og UiT ønsker å bidra til markering av dagen med lage en språkisinstallasjon utenfor hovedinngangen ved universitetet.
🔹Kanskje så få som 2000 praktiserer kvensk i dag. Språket er en av de de mest utrydningstruede i Europa. Likevel har kanskje så mange som 50-60 000 i Troms og Finnmark kvenske aner. De fleste Altaværinger behersker engelsk men kjenner knapt et ord på besteforeldrenes og oldeforeldrenes språk. Dette ønsker vi å være med å bidra til at skal endres.
🔹Prosjektet ønsker å få studenter, ansatte og besøkende til å bli nysgjerrige på språket gjennom å lære et kvensk ord eller setning og skjære det ut i is. Flerspråklighet er en ressurs og vi har plass til mange språk.
Hvor mange språk snakkes det i Alta?
Deltakerne velger selv hva de vil skjære ut.

Tervettulemaa! Velkommen!

Starter: 15.03.22 kl 10.00