Pride Night på Norges arktiske universitetsmuseum

I samband med feiringa av Arctic Pride-festivalen inviterer vi til kveldsåpent museum med nordlys i alle regnbuens farger. Arrangementet har gratis adgang, og blir annonsert også som en del av det offisielle Pride-programmet.

PROGRAM

Kl. 1830 – 2130 Nordlys-fotokurs. William Copeland holder kort kurs i fotografering av nordlys. Foregår både inne og ute. Maks 30 deltakere. Billett kr. 100. Les mer her

Kl. 1830 – 1900 Omvisning i museet, med særlig vekt på utstillinga “Under Lyset”.

Kl. 1900 – 1930 Guided tour of the museum, especially the exhibition “Under the Light”.

Kl. 2000 – 2045 «Tom of Finland – fra undergrunnstegner til nasjonalikon».

To kombinerte populærforedrag der kunsthistoriker Jostein Eidskrem og Per Helge Nylund ser på den finske kunstneren Touko Laaksonens bilder i et skeivt samfunns- og kunsthistorisk perspektiv. Foredragene holdes på engelsk i Museumssalen.

Jostein Eidskrem has an MA in Art History from the University of Bergen. His interests include public art, Tove Jansson´s paintings, heterotopia and politics in the queer art movement

Kl. 2100 – 2115 Danseopptreden «Aurora i Karibia».
Den kubanske danseren og drag-artisten Carla la Salsera, alias Carlos Alberto Castro Abreu, har nylig flytta til Troms.
Gjennom hans profesjonelle uttrykksform, dansen, viser han oss hvordan nordlyset ville oppføre seg på Cuba! I nordlysutstillinga «Under Lyset».

Kl. 2115 – 2300 Dans under nordlyset. I nordlysutstillinga spiller DJ «K-Paxian» spennende og medrivende musikk.
K-PAXian - eller Ambjörn Söderberg som han egentlig heter - er en DJ fra Kongsvinger. Han har spesialisert sin sound til Aurora borealis, eller nordlyset, med sine mixer «Northern Lights Sightings»!
Han finner oppløftende og euforiske melodier og beats, og setter dem sammen til mixer som gir deg følelsen av å reise gjennom nordlysets magiske krefter.

K-PAXian har vært DJ i over 20 år. Han har alltid strebet etter følelsene i sin sound, og bruker sin energi til å få med seg sitt publikum når han spiller.

K-PAXian ikke bare spiller musikken, han lever musikken!

Dessuten har vi:

Kl. 1800 – 2200 Åpen kafé i Rotunden. Henric Agné åpner opp «Eldhrimninr» og selger burgere, boblevafler og annet godt hele kvelden.

Kl. 1900 – ca. 2200 Nordlys-observasjonspost utendørs. Vi setter opp et hyggelig sted ute med bål der man kan sitte og se etter nordlyset.

Kl. 2100 – 2300 Salg av lærhåndverk. Homoaktivisten Patriche Menard kommer fra Bretagne i Frankrike. Hans håndverks­hobby er å lage småsaker av lær, som nøkkelringer, armbånd og liknende. Denne kvelden har han en liten salgsbod i kafeen, der overskuddet av salget går til den ideelle organisasjonen Contact som bekjemper diskriminering og mobbing på skolene.

Gratis inngang. Velkommen!

Med forbehold om endringer på grunn av lokale koronatiltak.

Når: 18.11.21 kl 18.00–23.00
Hvor: Norges arktiske universitetsmuseum